Overvejer du at etablere en bestyrelse? Så får du her 3 gode råd, der kan hjælpe dig videre.

Bestyrelsens rolle

Bestyrelsens opgaver i en mindre virksomhed er være mange, ligefra økonomisk sparring til forretningsudvikling. Bestyrelsen arbejder langsigtet, strategisk og udviklingsorienteret. I den moderne bestyrelse vægtes fokus gerne med 30% på det der er sket (herunder tal og regnskab) og 70% på fremtiden.

Bestyrelsen har et formelt ansvar, og skal sikre, at virksomheden drives lovligt, og har en bæredygtig økonomi. Det betyder, at der er en række praktiske og juridiske faktorer, som skal være på plads.

Værdien af en bestyrelse

Du har stort udbytte af at have en bestyrelse – hvis ikke, er den sandsynligvis ikke sammensat rigtigt eller har ikke det rigtige fokus.

Det største udbytte er måske at få en gennemarbejdet – og nedskreven – strategi. Danske undersøgelser viser, at SMV’er (Små og Mellemstore Virksomheder med op til 250 ansatte) med en nedskreven startegi, der er meldt ud i organisationen, klarer sig markant bedre end SMV’er uden en nedskreven strategi. Undersøgelser viser også at kun 56% har formuleret deres strategi på skrift.

Bestyrelsen hjælper med strategiarbejdet, med at få strategien omsat til handlingsplaner, og med at holde fokus.

Bestyrelsen tager andre vigtige emner op, så som innovation, salg, risikovurdering, segmentering og budgetter. Og sidst, men ikke mindst, er de din sparringspartner.

3 råd når du skal sammensætte din bestyrelse

1. Diversitet

Diversitet skaber værdi. Mckinsey fortæller at forskning viser, at virksomheder med diversitet i køn og/eller etnisk oprindelse i gennemsnit får et større økonomisk afkast. En mangfoldig bestyrelse giver et bedre afsæt for at styrke innovationskraften og konkurrenceevnen i virksomheden. Fordelene kommer dog ikke af sig selv. For at kunne drage nytte af diversiteten, skal bestyrelsen kunne udnytte hinandens fulde potentiale, hvad angår faglighed, alder, køn, etnicitet og livssituation. Det er ikke altid nemt at dyrke forskellighederne i stedet for lighederne, men det bør være en bevidst strategi. Princippet er, at alle i bestyrelsen har individuelle kompetencer og ressourcer, som er betydningsfulde for at drive en konkurrencedygtig virksomhed.
Det er netop sammensætning af forskellighederne, der giver styrken.

2. Salgspitch og Value Proposition

Din salgspitch skal være kort og knivskarp. Den skal, med ganske få ord, skabe interesse og lyst til at høre mere om dig og virksomheden.

Virksomhedens value proposition er dit værditilbud til kunden. Fokus er på den værdi, du skaber hos kunden, med dit produkt. En knivskarp Value Proposition indeholder potentialet til vækst og succes.

Mange bestyrelser og virksomheder begår den fejltagelse, at de bygger deres Value Proposition på at deres kunder køber ud fra et logisk og rationelt grundlag. Sandheden er dog, at de fleste kunder køber udfra et følelsesmæssigt grundlag. Modellen Value Proposition Canvas hjælper dig. Læs mere om modellen her.

Du skal rekruttere de bedste til din bestyrelse, og dine ønske-bestyrelsesmedlemmer skal købe ind på dit budskab. Derfor skal både din salgspitch, og virksomhedens value proposition, sidde lige i skabet.

3. Netværk

Gør dig synlig og skab et netværk. Det er nemlig en af de stærkeste rekrutteringskanaler. Vi stoler mere på dem vi kender end på annoncer og salgstaler, og kan du få dit netværk til at anbefale dig, eller til at anbefale et potentielt bestyrelsesmedlem til dig, er du rigtig godt på vej.

SKAL VI HJÆLPE DIG igang med bestyrelsesarbejde?

Vi hjælper dig med at øge få overblik over hvordan du skaber dit bestyrelsesliv. Vi bruger konkrete redskaber, som du kan bruge fremover, og giver genlyd hele vejen igennem bestyrelsen. Få fokus på dine kernekompetencer og løsninger, som giver værdi i bestyrelsen.

En god måde at komme igang, er ved at tage kontakt til mig, Anna, og booke et uforpligtende møde…

Jeg kan kontaktes direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Held og lykke med salget.

SalesBoost

Anna

PS. Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.

.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked