Value proposition er hot – og med god grund. I denne blog får du en forklaring – både på hvad udtrykket betyder, og hvad du kan bruge det til.

Udtrykket dækker over den værdiforøgelse du tilbyder dine kunder – dit værditilbud. I stedet for selve produktet, er fokus på den værdi, du skaber med produktet. Er din value proposition knivskarp, har din virksomhed potentialet til vækst og succes.

Du kan også læse om vores forløb: Styrk din value proposition

Hvad er value proposition?

I sin helt enkle form er det en positionering af din virksomhed, der

  1. forklarer hvilken værdi du skaber
  2. for hvilken målgruppe
  3. og hvad der gør dig i stand til at skabe denne værdi.

Ad 1:

Værdi = fordele – omkostninger.

Det skal være en god forretning for kunden, at handle med dig. Effekten af dit produkt/din ydelse, skal kunne måles på bundlinien (og her har vi både en økonomiske bundlinie og den emotionelle bundlinie), ellers er din forretning ikke langtidsholdbar.

Eks. Køkkenfanatikeren tilfører skønhed og klasse til dit hjem.

Ad 2:

Hvem er din virksomheds målgruppe? Du skal være skarp på din målgruppe, for at optimere din virksomhed. Og for at fremstå skarp overfor omverden.

Eks. Købestærke par og familier, hvor de voksne er i aldersgruppen 35-60 år. 

Ad 3:

Hvad gør din virksomhed unik? Hvad gør I bedre end alle andre? Hvad er dine USPs (Unique Selling Propositions).

Dit værditilbud til kunden bygger på dine USPs.

Eks. Snedkerkøkkener, høj kvalitet, med på de nye trends.

Pointe 1: Stærk value proposition = levedygtig virksomhed

Din value proposition er strategisk.

Kan du formulere en stærk value proposition, er din virksomhed bedre gearet til succes.

Uanset om du er en start-up eller din virksomhed har mange år på bagen, skal du være stærk på hvilken værdi du skaber, for hvilken målgruppe, og på hvad der gør dig i stand til at skabe denne værdi. Og du skal kunne formulere det så andre forstår det – medarbejderne, kunderne og investorerne.

Ambitiøse start-ups og børsnoterede aktieselskaber er ofte stærke her – fordi de er tvunget til at være det – overfor banken, investorer og nye kunder.

Og andre virksomheder burde også være det. Desværre oplever jeg, at etablerede ejer-ledede virksomheder ofte mister fokus på deres value proposition – de har travlt med driften, og kunderne kommer jo alligevel! MEGA STOR FEJL! For vi lever i en forandringstid, hvor kundernes indsigt i markedet, og købsmønstre forandrer sig, og hvor ny-tænkende virksomheder står på spring for at overtage markedet.

Pointe nr. 2: Kunder tænker “hvad får jeg ud af det”

Kunder interesserer sig i virkeligheden ikke for din virksomhed. De interesserer sig for den værdi som din virksomhed kan skabe for dem.

Så – når du markedsfører virksomheden, er det ret smart at fortælle kunden om denne værdiforøgelse, fremfor produktet eller selve virksomheden.

Pointe 3: Styrk din markedsføring

Tag udgangspunkt i din value proposition, når du markedsfører virksomheden.

Hvad er dine USPs? Formuler hvordan de skaber værdi for målgruppen. Brug det i din markedsføring.

Brug din value proposition når du skal i banken, lande en ny kunde og positionere dig på markedet.

Brug den aktivt, ved at bryde den ned og bruge delelementerne, når du skal markedsføre dine produkter/ydelser.

Du kan eksempelvis lave en persona, ud fra din målgruppe, som du taler til i din markedsføring.

Eks. USP: Omfattende kundeservice
Værdi: Kortere nedetid; mindre spildtid; flere effektive arbejdstimer.

Pointe 4: Kunder vil helst gøre ingenting

Du har et godt værditilbud, men kunderne står ikke i kø. Hvorfor?

Vi mennesker er (desværre) sådan indrettet, at vi helst vil gøre som vi plejer. Så dit værditilbud skal være så godt, og så tydeligt, at vi er villige til at investere i det “besvær” der følger med at skifte eller prøve noget nyt.

Så tænk i nemhed for kunden – både med at skifte til dit produkt, og med at brude det.

Bare rolig, hvis du er i tvivl om dit værditilbud, så er du langtfra den eneste. Men derfor må det ikke forbigås – det er vanskeligt at udvikle den helt rigtige forretningsmodel uden at være på plads med værditilbudet. Vi har skrevet endnu en blog, Value Proposition Canvas, for at hjælpe dig videre med value proposition. 

SKAL VI HJÆLPE DIG med din value proposition?

Er du usikker hvordan du giber det an? Vi hjælper dig med at skabe en levedygtig virksomhed. Vi skaber fokus på den værdi som du skaber.

En god måde at komme igang, er ved at tage kontakt til mig, Anna, og booke et uforpligtende møde…

Jeg kan kontaktes direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Held og lykke med salget.

Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.

.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked