Har din virksomhed en strategiplan? Er den kendt – og vigtigere – bliver den fulgt af alle medarbejdere? Hvorfor skal vi overhovedet have en strategiplan?
Strategien er virksomhedens langsigtede plan frem mod et fælles mål. Strategiplanen skaber fælles fodslaw og danner afsættet for den udvikling, som vi har sat os som mål – hvis vi altså følger den!
Du ønsker at din virksomhed er en succes, og at dine medarbejdere føler sig som en del af en succes. Derfor skal du være knivskarp på din strategi, og på at få den til at leve i organisationen.
Hvorfor ser vi så gang på gang, at strategien ikke lever i virksomhederne? Når nu de fleste er enige om, at vi opnår mere, når vi udfører en koordineret indsats mod samme mål?
Måske fordi virksomheden egentligt har nok at se til, så strategiarbejdet bliver skubbet. Eller fordi implementering af strategiplanen lige må vente til efter månedafslutningen. Kan du nikke genkendende til det?
Jordnær strategiplan
En strategi behøver ikke være et digert værk fyldt med fremmedord. Tværtimod – en enkel strategi der er let at kommunikere ud og forstå, har langt større chance for at blive fulgt. Keep it simple!
Strategien er langsigtet og ser typisk 3 år frem i tiden. Når det så er sagt, er det vigtigt at sige, at vores omgivelser forandrer sig hurtigere og hurtigere, og disruption er et begreb der fylder mere og mere. Så strategien skal ses efter i sømmene, og justeres 1-2 gange om året.
Her hopper kæden af for nogle. De har simpelthen ikke tid til strategi arbejdet. Men det er ikke godt nok! Tager vi ansvaret for en virksomhed, og de ansatte der er en del af virksomheden, må vi også tage virksomhedens fremtid alvorligt, og sætte tid af til at arbejde med den. For at sikre såvel virksomheden, vores ansatte og os selv!
Så – lav en enkel strategiplan der rækker 3 år frem til tiden, og justér den 1-2 gange om året.
Lev strategiplanen!
Desværre ender mange udmærkede strategier i skuffen. De bliver ikke implementeret ordentligt, og lever derfor ikke.
Det kan være udtryk for, at strategiplanen er for kompleks og har urealistiske mål. Det kan også være udtryk for at ledelsen glemmer at føre de langsigtede mål og planer tilbage til nutiden. Husk, at vejen mod et langsigtet mål starter med den næste handling, vi laver.
Når strategien skal implementeres, skal medarbejderne involveres. Ikke kun i udførelse af de nødvendige aktiviteter frem mod målet, men i planlægningen af aktiviteterne.
Det er afgørende at skabe engagement, og interesse for opnåelsen af delmål og mål i hele organisationen. Delmålene frem mod det langsigtede mål, og måden de nås på, skal jo blive til medarbejdernes fokus i hverdagen. Herved leves strategien.
5 råd til en strategi der lever
- Sæt tid af til strategiarbejdet
- Lav en enkel og jordnær strategi som alle i virksomheden forstår
- Husk at føre målene i strategien tilbage til i dag, ved at lave enkle og realistiske delmål frem mod målet
- Involvér medarbejderne i planlægningen af såvel delmål som de aktiviteter der skal til for at nå hvert delmål
- Se strategien efter i sømmene, og justér den, 1-2 gange om året.
Skal vi hjælpe dig?
Kan du bruge hjælp til at blive skarp på netop din strategiplan, så er vores strategiforløb “Få en stærk salgsstrategi” måske noget for dig?
Held og lykke med salget!
Finder du vores blogs lærerige og interessante eller er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!