Hverdagen er fuld af forhandling. Det er derfor afgørende vigtigt at vide, hvordan man håndterer en forhandlingssituation.
Tre hovedpunkter for at blive en stærk forhandler er dit mindset, din forberedelse og teknik. Og husk – du har også stor gavn af dine forhandlingsevner derhjemme.
Kunder og leverandører
Er det svært at få dine ideer og ønsker igennem, når du forhandler aftaler med kunder? Eller har du udfordringer med at få de gode aftaler i hus, når du forhandler med dine leverandører? En dygtig forhandler kan skabe gode forretningsmæssige resultater, og samtidig bevare et troværdigt og loyalt forhold til kunder og samarbejdspartnere.
Indvendinger er ofte en del af forhandling. Læs mere om at imødekomme og behandle indvendinger ved at trykke på ordet.
Der er 3 hovedpunkter du skal mestre, for at få succes med dine forhandlinger.
Læs mere om vores rådgivningsforløb “Styrk din forhandlingsteknik”.
Skab en win-win
Det første, og vigtigste skridt mod en tilfredsstillende løsning er dit eget mindset. Du skal tænke i, at skabe en win-win. Altså en god løsning for dig – og for den du forhandler med.
I forretningslivet (og i de fleste af livets sammenhænge) er det vigtigt at tænke langsigtet. Og på den lange bane får du mest ud af at søge en løsning, som alle parter har gavn af og er glade for. Se den du forhandler med som en partner frem for som en modpart, eller sågar en modstander du skal vinde over.
Vær nysgerrig. Hvad ønsker din forhandlingspartner at opnå?
Forberedelse
Næste skridt er den rigtige forberedelse. Her får du 3 gode råd til hvordan du forbereder dig optimalt.
1. Hvem er din forhandlingspartner?
Inden du kommer til forhandlingen skal du reseache. Hvad er din forhandlingspartners ansvarsområder og interesser? Hvilken type er han eller hun? Hvad ønsker han/hun at opnå ved forhandlingen, og hvem skal han/hun rapportere tilbage til? Hvordan får du din forhandlingspartner til at være en stjerne i egen organisation?
Det kan være svært at få svar på, men undersøg om nogen i dit netværk kender vedkommende. Sandsynligheden for at de vil hjælpe dig er stor, og du kan få megen værdifuld viden.
2. Hvad vil du opnå?
Gør dig selv klart hvad du vil opnå med forhandlingen. Du skal skelne mellem “need to have” – det du SKAL opnå, og “nice to have” – det du gerne vil opnå. Aftal med dig selv, at du under ingen omstændigheder går på kompromis med “need to have”, og at du vil arbejde for at opnå flest mulige af dine “nice to haves”. Du kan eventuelt prioritere dem.
Sæt dig herefter mål med forhandlingen. Helst et ønskemål, et realistisk mål, og et minimumsmål. Arbejd for ønskemålet, og gå ALDRIG på kompromis med minimumsmålet.
Skal du forhandle pris, er princippet det samme. Sæt dig en ønskepris, en realistisk pris og en smertegrænse pris. Tænk herefter ud af boksen omkring hvad du ellers har at forhandle med, og hav dette i baghånden.
Vær nysgerrig på din forhandlingspartner. Hvad er hans ønske-, realsitisk- og minimumsmål? Få nødvendig og værdifuld viden ved at stille hv-spørgsmål. Læs mere om forskellige spørgsmålstyper, og hvordan du bruger dem effektivt.
3. Hvad er udgangspunktet for forhandlingen?
Hvad er omdrejningspunktet for forhandlingen? Er det prisen, leveringstiden, antal produkter, valg af underleverandør, eller noget helt andet?
Du skal være bevidst om udgangspunktet, så du kan holde fokus undervejs i enhver forhandling. Det styrker dine chancer for en win-win.
Forhandlingsteknik
Når du er i en forhandling, skal du have styr på flere forskellige teknikker på samme tid. Netop derfor er forberedelsen ekstra vigtig. Er du vel forberedt, og har skrevet det vigtigste ned, har du ro i maven og kan koncentere sig om selve forhandlingen.
Du skal undervejs i forhandlingen have fokus på:
- At afkode din forhandlingspartners personprofil
- Optimal kommunikationsstil og gennemslagskraft
- Hvordan du afdækker din forhandlingspartners behov, og – vigtigere – ønsket bag behovet
- Indvendingsteknik
- Lukke teknik. Få gode råd i vores blog her
- Hvordan du bevarer den indre ro, og modstår et ydre pres.
SalesBoost klæder dig på til at kunne forhandle. Få styr på teknikkerne, styr aftalen, skab loyalitet, behandl indvendinger og få aftalen i hus! Bestil et rådgivningsforløb hos SalesBoost.
Kontakt Anna på 41415049 eller brug den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.
Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.