Drivkraft, energi og vilje til at handle gør det lettere at præstere, gennemføre og levere.

Lyst, glæde, modvilje og frygt er nogle af de følelser der ligger bag. Tilsammen udgør de vores motivation.

Motivation er vores indre brændstof, som vi kan bruge mere eller mindre effektivt. Denne blog hjælper dig til at præstere og trives bedre, ved at være bevidst om det der motiverer dig.

Hvad motiverer dig?

Er det svært at finde ind til din indre motivation, så bed om hjælp fra én du stoler på, eller fra SalesBoost.

Kontakt os her.

Hvordan bruger jeg min motivation effektivt?

Det bliver vi ofte spurgt om.

Begynd med at få sat ord på præcis det der motiverer dig allermest. Er det anerkendelse, resultater, samhørighed/at være en del af noget, eller noget helt fjerde?shield-1784661_960_720

Sæt dig så kort-og langsigtede mål, der understøtter din motivation.

Det lyder enkelt, men det er det ikke altid.

Nederst i bloggen får du 5 gode råd til, hvordan du finder ind til din motivation, og hvordan du bruger den aktivt i din hverdag.

Mere om motivation

Indre og ydre motivation

Din indre motivation er drevet af vores lyst, interesse og glæde. Den udspringer af dig selv, og bærer så at sige lønnen i sig selv. Et eksempel er lytte til musik vi elsker. Vi lytter til musik fordi vi glædes ved det, og belønningen er den gode følelse, vi opnår.

Ydre motivation udspringer af udsigten til udefra kommende konsekvenser. Det kan være både belønning og straf. Et eksempel på belønning er udsigten til en bonus ved en bestemt præstation, og et eksempel på straf er udsigten til en bøde eller klip i kørekortet, hvis du kører for hurtigt.

Den indre motivation er langt den stærkeste. Skal vi for alvor blive motiverede af en ydre motivation, er det fordi den samtidig styrker vores indre motivation.

Hen imod og væk fra motivation

Motivation kan være henimod – det du gerne vil opnå, og væk fra – det du ønsker at undgå.  Du kan sagtens være motiveret af begge på samme tid. Et eksempel er, at ved at få en bonus bliver du opfattet som en bedre sælger og endda ofte som bedre forsørger for familien, og vækfra kunne være, at hvis jeg ikke får bonussen, så vil jeg ikke fremstå som en dygtig sælger, “taberen”, og samtidig dårlig forsørger. 

Motivation er følelsesbaseretmotivation-361782_960_720

Der ligger følelser bag al motivation. Motiveres du af noget ikke-følelsesbaseret, som at tjene penge, skal du undersøge hvilke følelser der ligger bag. Det kan være anerkendelse, at vinde, undgå at blive opfattet som “en taber” osv.

Motivation er individuel

Vi motiveres forskelligt. Det der motiverer kollegaerne, kunderne eller ægtefællen, motiverer nødvendigvis dig.

5 motiverende råd

1. Find ind til din motivation. Start med at spørge dig selv:

  • I hvilke situationer er jeg lykkelig?
  • Hvornår føler jeg at jeg har afsluttet en opgave/klaret en udfordring optimalt?

Spørg nu dig selv hvorfor. Hvorfor var du lykkelig? Hvilke følelser går igen hver gang?

2. Få sat ord på din motivation.
– Eksempel: Det motiverer mig at få et skulderklap/at få anerkendelse, eller det motiverer mig at afslutte en opgave/at kunne vinke en opgave af på min mentale to-do liste.

3. Sæt mål på den korte og den lange bane med afsæt i din motivation.
– Eksempel: Det motiverer mig at få anerkendelse. På den korte bane vil jeg fortælle min omverden, hvad jeg arbejder på, og hvilke flotte resultater jeg opnår. På den lange bane vil jeg arbejde med opgaver, der kaster stor anerkendelse af sig.

4. Ligesom du skal undersøge og sætte ord på, hvad der motiverer dig, skal du undersøge, hvad der motiverer dine omgivelser – kunder, kolleger, familiemedlemmer, venner. Når du ved, hvad der motiverer den enkelte, kan du bruge det aktivt i din dialog, i en forhandling – og til at glæde vedkommende.

5. Teams består af unikke mennesker med hver deres motivation. Det betyder, at medlemmer af samme team motiveres af vidt forskellige faktorer. Det skal du som leder tage højde for, og bruge aktivt. Ved at kende det enkelte team-medlems motivation, kan du møde hvert medlem på det der motiverer ham, få større forståelse for teamets dynamik, og optimere teamets performance.

Nu hvor du har læst rådene, skal du sætte tid af til at få din styr på din individuelle motivation. Det vil styrke dig fremadrettet.

SKAL VI HJÆLPE DIG?logo

Har du svært ved at finde motivationen, så lad os hjælpe dig. Book en sparring med Anna, og giv dig selv dig selv ro i maven.

Kontakt Anna direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.

.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked