Et nyt år bringer ofte mange gode intentioner og nytårsfortsæt med sig. Et af de nytårfortsæt, som SalesBoost oftest hjælper med at realisere, er intentionen om at få flere nye kunder, blive mere opsøgende i salget og øge omsætningen.
Er du en af dem, der ønsker dig flere nye kunder, og måske har set nødvendigheden af at være mere opsøgende i salget? Så er du måske også en af dem der tror, at kanvas-salg er den eneste måde at gribe opgaven an på (og det forskrækker mange!). Men bare rolig, der er flere veje til nye kunder og mere omsætning.
I denne blog får du 5 gode råd til nye kunder uden kold kanvas (altså uden at skulle ringe til nogen du aldrig har haft kontakt med før), og, ikke mindst, til hvordan du får maksimal værdi for din indsats.
1. Brug kræfterne på de rigtige
I de fleste virksomheder er visse kundesegmenter mere værdifulde for virksomheden end andre. Det kan der være mange gode grunde til. I den sidste ende handler det om indtjening og fremtidsikring.
Lav det nødvendige strategiarbejde, der gør det tydeligt hvad jeres kernekompetencer er, og hvilke kundesegmenter der skaber størst værdi.
2. Start med de lavthængende frugter – de eksisterende og tidligere kunder
Det kan siges helt enkelt – det nemmeste og billigste salg sker til eksisterende kunder!
Hold godt fast i dine kunder
- følg op – lav et serviceopkald, få en snak med kunden og mærk temparaturen
- sørg for at kunden kender HELE dit produktsortiment. Det lyder banalt, men kunden ved altså kun hvad du kan hjælpe dem med, hvis du fortæller dem det. Dine kunder har ligeså travlt som du selv har, så de sætter sig kun ind i det mest nødvendige – resten må du oplyse dem om.
3. Kontakt alle kundeemner som virksomheden har haft kontakt med de sidste 3 år
Hvorfor bruge en masse kræfter på kunder der aldrig hørt om dig, når du sansynligvis har rigtig mange kundeemner, der allerede har haft kontakt med virksomheden. Har virksomheden et CRM-system, er der forhåbentlig god hjælp at hente her (selvom shit in = shit out eller, endnu værre, intet ind = intet ud selvfølgelig gør sig gældende). Hvis ikke, må alle med kundekontakt lægge hovederne i blød. Det kan i den grad betale sig!
Det kan være kundekontakt fra messer, kundeforespørgsler, tilbud der ikke blev til en ordre, gennem netværk, underleverandører og ad mange andre veje.
4. Forbered dig, og vær nysgerrig på kunden
Er du målrettet med hvem du ringer til, er den tid du bruger på forberedelse givet godt ud. Brug 5 minutter på at få styr på virksomhedens relation til kunden. Brug også tid på at undersøge kundens typiske behov – hvordan kan du skabe værdi for kunden?
Forbered 5 hv-spørgsmål som du vil stille kunden. Hvilke oplysninger har du brug for at kende, for at vide hvordan du skaber værdi for kunden? Hvem er beslutningstager, og hvad er vigtigt for ham/hende – husk at vi alle overvejende beslutter med vores følelser.
Forbered en individuel pitch der skaber interesse, ud fra de oplysninger du har fundet.
Sæt dig et mål – hvad vil du opnå med samtalen? Er du i tvivl om du har den rette pitch? Læs her om vores salgsforløb “Få din salgspitch på plads”.
5. Få maksimal værdi for din indsats
Husk!!! Ingen samtale uden
- et mål – uanset om det et et telefonopkald eller et møde
- at snakke udbytte for kunden. Kunden interesserer sig ikke for dit produkt, men for den værdi som dit produkt skaber. Se vores video om at oversætte produktegenskaber til udbytte for kunden her
- efterfølgende opfølgning – den der følger op, er den der vinder ordren. Læs bloggen om opfølgning her.
Styrk din virksomhed med nye kunder
Der er kun fordele ved at blive mere opsøgende i dit salg, især hvis du gør dit forarbejde og bruger din tid optimalt. Flere kunder, større omsætning, højere indtjening og en fremtidssikring af virksomheden.
Det starter med strategiarbejdet – de timer du bruger på en gennemarbejdet forretningsplan, kan læses på bundlinien når året er omme – det er videnskabeligt dokumenteret!
Og bliver det alligevel nødvendigt at kontakte helt ny kundeemner, er der hjælp at hente i vores blog 5 trin til telefonsalget.
Herfra er der kun tilbage at give dig et kærligt skub, og ønske dig ønske held og lykke med det opsøgende salg.
SKAL VI HJÆLPE DIG?
Vil du sikre dig en stærk start på året? Lad os hjælpe med at få nye kunder. Vi hjælper og støtter dig igennem de 5 ovenstående råd. Vi tager udgangspunkt i din virksomhed og dine medarbejdere. Du får både støtte på ledelses- og sælger niveau.
Kontakt Anna Hejlsberg på amh@salesboost.dk
Du er også altid velkommen til at ringe uforpligtende til mig. Jeg kan kontaktes direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.
God start på året!
Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.