Bare navnet afskrækker mange! Men det er af og til nødvendigt at gribe knoglen, med det formål at få noget igennem. En reference, et møde, og endda et salg.
Telefonsalg er ikke dødt, men skal bruges meget målrettet. Påvirkning gennem netværk og nettet tager tid – lang tid. Direkte påvirkning gennem samtale er som udgangspunkt langt mere effektivt. Til gengæld har du kun et eller få skud i bøssen.
Nederst på siden finder du en video fra SalesBoost videoblog med 6 gode råd til elevatortalen.
Hvornår skal du bruge telefonen?
- Når din målgruppe er afgrænset, og det er tidsmæssigt realistisk at nå dem alle pr. telefon
- Når du har skabt den første kontakt ad andre kanaler
- Når du skal følge op.
5 trin til telefonsalget
Følg de nedenstående 5 trin og opnå succes med telefonsalget!
1. Kend din kunde
Forbered dig grundigt så du kender kunden inden du griber knoglen og ringer ud. Undersøg hvem du får fat i når du ringer, find informationer om virksomheden og hvis muligt find viden om hvad der arbejdes med på nuværende tidspunkt. Desværre er der en tendens til, at jo mere nervøs man er for at ringe ud, jo mere tid bruger man på forberedelsen, så lad ikke forberedelsen løbe fra dig.
2. Lav et ringe manuskript
Forstil dig samtalen og skriv det der er vigtigt for dig at få sagt undervejs ned. Det skal som minimum indeholde
- din salgspitch – kun 1 sætning. Læs om salgspitchen her
- de spørgsmål du skal stille for at afdække din kundes behov, og ønsket bag behovet.
- de indvendinger du sandsynligvis får, og hvordan du kan takle dem
- dit mål for samtalen – så du husker at få spurgt!
3. Sæt dig et mål for samtalen
Intet opkald uden mål! Vi når mere når vi sætter os mål, således også i telefonsalget. Skriv ned hvad du helst vil opnå, og hvad du som minimum vil opnå. Dit mål kan være et møde, og dit minimumsmål kan være at du får lov til at ringe igen om en måned.
4. Attitude
Vær dig selv når du ringer. Tal dig selv op, og tilbyd det du kan. Det gør dig autentisk og troværdig.
Brug hverdagssprog. Husk at smile hele vejen igennem.
Hold pauser – det giver dig indre ro og en mulighed for at samle tankerne, det giver kunden mulighed for at byde ind, og det øger din gennemslagskraft.
Bevæg dig når du ringer. Vi smiler mere i telefonen, når vi står op og snakker. Ret dig op, træk vejret helt ned i maven, tal langsomt og gå måske lidt rundt imens.
Og vigtigst – stil spørgsmål og LYT! Vær nysgerrig på din kunde og hans behov.
Du kan skrive stikord til ovenstående ind i manuskriptet, så er du sikker på at du husker det.
5. 1-3-5 reglen
Hvad er det? Brug 1-3-5 reglen når du skal følge op på en kontakt – eksempelvis et tilbud eller en henvisning. Ring senest efter 3 dage. Det er nemlig sådan, at du er allerede på vej ud i glemslen på dag 3 efter kontakten med kunden, og efter dag 5 er du sandsynligvis glemt.
Skal vi hjælpe dig?
Har du brug for det sidste skub til at komme i gang, eller støtte til manuskriptet?
Overkom din telefon-skræk! Brug din tid effektivt, og nå de mål du har sat dig.
SalesBoost klæder dig på til bedre telefonsamtaler. Vi støtter dig med planlægning af salgskampagne, sparring, sidemandsoplæring i telefonsalget, og ikke mindst med løbende opfølgning.
For mere information – læs vores side om opsøgende salg her – eller kontakt Anna direkte på 41415049.
Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.
Held og lykke med salget!
Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.
Tak for at dele super brugbar viden.
Dette er jo også et vigtigt parameter i markedsføringen, at give noget af sig selv væk.
Det er vigtigt at tilbyde sin viden, og på den måde få fat i interesserede kunder.
Vi arbejder netop nu i den nye Corona tid, med et helt nyt emne for de fleste… Hjemmearbejdspladser.
Det kommer bag på mange at det er en del af arbejdspladsen, og den skal følge de samme arbejdsmiljø regler. Her får vi virkeligt brug for nogle hurtige og konkrete elevatortaler. Så jeg glæder mig til at få mere viden, og gøre dem helt skarpe.