Vi kan ikke undgå at have hørt ordet disruption – tidens store buzzword i erhvervslivet. Det bruges i mange sammenhænge. Ordet i sig selv er anderledes og dramatisk. Nogen påstår tilmed, at du ikke overlever uden at disrupte! Men hvad er disruption, og hvilken betydning har det for dig?
Disruption handler om at gentænke eller omdefinere traditionelle branchers salgskanaler, markedsføring og/eller organisering. Den der disrupter skiller sig markant ud fra resten af branchen, og ofte er med at redefinere branchen, gennem et helt nyt koncept.
Et andet kendetegn ved disruption virksomheder er, at de holder sig “under radaren” indtil konceptet er klar, og så ruller de ud med 180 i timen. Det gør det svært at opdage disruption i branchen, før det er i fuld gang.
I denne blog får du
- en bedre forståelse for, og eksempler på, disruption
- råd til hvordan din virksomhed kan ruste sig til en fremtid i konstant udvikling, og mod disruption.
Eksempler på disruption
Er du stadig lidt forvirret over ordet disruption? Så hjælper vi dig her med en række eksempler:
Videoudlejningskæden Blockbuster er et klassisk eksempel på et firma, der er blevet disrupted. Blockbuster var verdens største i deres branche, men blev overhalet med 180 i timen, da streaming af film og serier overtog DVD markedet. Det var disrupt eller dø – og Blockbuster gik konkurs.
Andre gode eksempler er:
Air-bnb – hotelmarkedet
Skype – telefonibranchen – Skype gjorde telefoni gratis.
Ordets betydning
Ordet disruption bruges oftest i den betydning, som professor Clayton M. Christensen fra Harvard University, har defineret
”En virksomhed, der gennem innovation af nye produkter og services undergraver eller nedbryder en eksisterende branches typiske forretningsmodeller.”
Og det er netop det, der er sket i alle de ovenstående eksempler.
Rust dig mod disruption – gode råd
Er det sort-hvidt – disrupt eller dø? Kan mindre gøre det, og hvad kan du selv gøre for at undgå, at blive disruptet?
Der er lavet flere store undersøgelser der viser, at SMV’er ofte er så optaget af hverdagen – driften og deres primære produkter – at de ikke udvikler sig nok.
Så første råd er, at få forretningsudvikling sat i system. Det kan en bestyrelse støtte op omkring – hvis altså du har de rigtige profiler i bestyrelsen.
Andre gode råd til kontinuerlig forretningsudvikling er
- at du arbejder med dine primære målgruppers kunderejse (customer journey)
- spørg dine kunder og dine sælgere. Dine sælgere ved hvad kunden ønsker, og urealistiske ønsker idag er hverdag imorgen
- at du sørger for diversitet i din organisation og din bestyrelse (Advisory Board)
- snak med en fremtidsforsker.
Ægte disruptere kommer ofte fra en helt anden branche, og benytter sig ofte af en markant anderledes og ny teknologi. Så de er mere end svære at spotte.
Også her er der råd. Disrupt din egen virksomhed! Træk en dag ud af kalenderen, saml dit lederteam, og disrupt, disrupt, disrupt. Vores samarbejdspartner tilbyder at afholde sådan en kursus. Besøg Hejlsberg innovate.
Det sidste råd: vil du være klædt på til fremtiden, og rustet mod disruption, kræver det først og fremmest at du sætter tid af – og mere end du har tid til!
Lyder disruption uoverskueligt?
Vil du være forberedt på disruption? Tør du vente? Det kræver en forandring at komme igang. Vores samarbejdspartner Hejlsberg Innovate holder workshops i innovation og disruption. Læs mere om kurset ”disrupt din virksomhed” her: http://hejlsberginnovate.com/our-workshops/disrupt-yourself/
Kontakt Hejlsberg Innovate på 26 25 24 60 eller marianne@hejlsberginnovate.com.
Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.