Der er store effektiviserings- og konkurrencemæssige fordele at hente i at gøre procedurer og forretningsgange mere digitale. Men de danske SMV’er halter bagud, og det koster, både for den enkelte virksomhed, og på nationalt plan.
For mange virker digitalisering i SMV’er som en svær og ikke mindst tidskrævende opgave. I denne blog får du gode råd til, at komme godt i gang med digitalisering – et bud på de første skridt du kan tage.
Hvad er digitalisering?
Først og fremmest er vi nødt til kort at fastlægge hvad digitalisering egentligt er for et fænomen. Der findes mange aspekter af digitalisering, men når vi ser på det fra en virksomheds synspunkt, henleder det til, at nye digitaliserede løsninger skal forbedre en virksomheds nuværende forretningsprocesser, funktioner eller aktiviteter. Disse digitale løsninger er ofte baseret på data, som man derfor kalder for et nøgleord inden for digitalisering. Digitale løsninger kan håndtere store mængder af data, og samtidig gøre dem overskuelige. Det giver effektivitet og nye muligheder.
Hvorfor digitalisering?
Erhvervsminister Rasmus Jarlov udtaler om digitalisering i SMV’er:
”Digitalisering kan styrke de små og mellemstore virksomheders produktivitet og konkurrenceevne.”
Det kan fx være gennem automatisering af produktionen eller bedre udnyttelse af data til intern optimering og udvikling af nye produkter og services. Det kan lyde uoverskueligt, da det kan være svært som virksomhed at skulle ændre sine grundlæggende processer, men det er nødvendigt for at følge med tiden.
De danske SMV’er halter bagud på digitalisering
Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Vi er digitalt forbundne i meget høj grad. Tilmed forventer vi, at dem vi handler med er digitaliserede i samme grad.
Samtidig er der store konkurrencemæssige gevinster at hente ved digitalisering – både i form at interne besparelser, og overfor konkurrenterne. Og nej – vi behøver ikke tale disruption – der er også betydelige gevinster at hente ved små tiltag, som eksempelvis elektronisk indscanning af bilag, elektronisk timeregistrering, og cloudløsninger som e-conomics og Office 365. Mere langhåret behøver det ikke være.
Det ligger et stort digitaliseringspres på virksomhederne, og formår virksomhederne at tilpasse sig, venter der store gevinster.
En undersøgelse som DANSK IT har lavet, viser at der er en stor gruppe små- og mellemstore virksomheder (SMV), som endnu ikke har prioriteret digitaliserede tiltag. Formanden for DANSK IT’s erhvervsudvalg er meget klar i spyttet, han siger: ”De danske SMV’er halter bagud med digitaliseringen. Det er ikke bare dumt, det er også dyrt, og skal bringes til ophør snarest. Der ligger kæmpe effektiviserings- og konkurrencemæssige fordele i digitaliseringen.”
3 skridt til at komme i gang med digitalisering
Det første skridt mod en mere digital hverdag er at skabe et godt overblik over din virksomhed og dens processer. Her er Porters værdikæde analyse model et godt værktøj.
Når du har fået overblik over virksomhedens processer, kan du, som det næste skridt, bruge modellen til at danne dig et overblik over hvor processerne kan digitaliseres, eller digitaliseres yderligere. Det kan eksempelvis være at lagerstyring kræver mange ressourcer, eller at serviceafdelingen trænger til bedre overblik og struktur.
Tredie skridt, mod digitalisering i SMV’er, er at prioritere de digitale indsatser. Med andre ord, hvor skal du starte?
4 gode spørgsmål at stille dig selv, når du skal prioritere, er
- hvilke tiltag kan spare virksomheden for flest ressourcer – tid og penge?
- hvilke tiltag forbedrer kundens oplevelse af virksomheden?
- hvilke processer/rutiner vil du helst slippe for?
- hvilke tiltag er de nemmeste at implementere?
Når du har svaret på alle 4 spørgsmål, burde der tegne sig et billede af hvilke indsatser du skal gå prioritere først. Det er vigtigt ikke at skyde med spredehagl, men starte med 1-3 tiltag.
Lav en form for pilotprojekt for hvert tiltag. Udvælg et mindre område, som får lov til at teste det digitale initiativ, inden det rulles ud på de bærende forretningsområder.
Transformationer handler ikke kun om IT, men om mennesker. God, bevidst ledelseskommunikation er nøglen til gode forandringer, når hele virksomheden skal med på forandringerne.
Typiske fokusområder for digitalisering
En af de mest udviklede områder indenfor digitalisering er kontakten med kunden. Kunderne har en forventning om at virksomhederne er ligeså digitale som dem selv, og de prioriterer den let og bekvem købsproces. Det åbner op for helt nye forretningsmodeller, og sætter eksisterende virksomheder under pres. Kunderejsen er under et massivt digitaliseringspres for at kunne tilfredsstille kunden, og samtidig adskille sig fra konkurrenterne. Læs mere om hvordan du arbejder med kunderejsen og touchpoints her.
Er du allerede godt i gang med de første digitaliseringstiltag i din virksomhed? Så viser de nyeste tendenser, at du skal have et særligt fokus på bæredygtighed og ansvarlighed. Det kan give en synergi, der er efterspurgt, og skaber værdi i både markedet og i samfundet. Hvordan kan du digitalisere din virksomhed til mindre spild, mindre forurening, bedre arbejdsvilkår? Bæredygtighed, senest i form at FN’s verdensmål, kan og må ikke overses, heller ikke i SMV segmentet. FN har den holdning, at enhver indsats, stor som lille, tæller. Og bæredygtighed er på vej til at blive en nødvendighed for at kunne drive forretning, og et rigtig godt salgsargument. Læs vores blog om bæredygtighed og FN’s verdensmål her.
SKAL VI HJÆLPE DIG?
Hos SalesBoost kan vi hjælpe dig videre med de første tanker om digitalisering i SMV’er, hvor vi hjælper med at udvælge de rette digitaliseringsområder. Herefter foreslår vi, at vores samarbejdspartner, Erhvervshus Midtjylland, hjælper dig igang med digitaliseringen.
Kontakt Anna Hejlsberg på amh@salesboost.dk
Du er også altid velkommen til at ringe uforpligtende til mig. Jeg kan kontaktes direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.
Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.
Kontakt os her