I denne blog har vi igen et teoretisk blik på at løfte salget! Du får her et værktøj til at markedsføre dig stærkere, og skille dig ud fra dine konkurrenter. En værdikæde hjælper dig til at identificere, hvordan din virksomhed skaber værdi for kunderne, gennem alle de aktiviteter I udfører, fra indkøb af råvarer til aftersales-service.

Og dig der sælger ydelser – kan du også bruge værdikæden? Ja, det kan du.

værdikæde

Fokus på virksomhedens værdikæde skaber nye muligheder

Det sker desværre ofte at forståelsen og brugen af virksomhedens værdikæde forsvinder mere og mere, i takt med at den ene dag tager den anden på kontoret. Det er et problem, men et problem resulterer ofte i en mulighed – for med mere fokus på værdikæden, opstår der et stort potentiale for at differentiere sig fra konkurrenterne.

Den hårde konkurrence i mange brancher kræver, at virksomheden har et værktøj til at identificere de ressourcer og kernekompetencer, der især skaber værdi for kunderne. Værdikæden er et særdeles effektivt værktøj til at analysere og vurdere, om disse ressourcer og kernekompetencer anvendes optimalt.

Hvad er en værdikæde?

Værdikæden er hele rækken af de værdiskabende aktiviteter du udfører: indkøbe råvarer, designe, producere, markedsføre, levere og servicere. Aktiviteter som både hver for sig, og især tilsammen, skaber værdi for dine kunder.

Tankegangen er at jo længere dit produkt/ydelse kommer igennem værdikæden, jo mere værdi tilføres der.

Du bliver i bedre stand til at identificere og vurdere de aktiviteter, der kan medvirke til at sikre din virksomhed de nødvendige konkurrencemæssige fordele. Det skaber et bedre billede af virksomhedens styrker og svagheder, og viser hvad du bør konkurrere på, samt hvad du bør forbedre.

Her ses Porters værdikæde. Gå den igennem fra start til slut for at finde interne styrker og svagheder.

Eksempler

Et eksempel er når Audi tilfører deres biler et nyt design, som kunden værdsætter, mens de fastholder deres kernekompetence omkring holdbarhed og driftssikkerhed. Så skabes der yderligere værdi for kunden.

Et andet eksempel er en butik som forhandler the. I butikken er der et enormt højt serviceniveau. Kunderne får lov til at smage, og får stor viden om alverdens the, samtidig med at kvaliteten af produktet er i top. Men der findes 10 andre kvalitets the butikker i byen.

Kernekompetencen er her deres høje serviceniveau og de bør derfor markedsføre sig på det.

Et tredie eksempel er med en mindre produktionsvirksomhed, der producerer efter ordre. Virksomheden har igennem tidligere erfaringer skabt et stærkt netværk. Ud af det netværk har virksomheden skabt sig en aftale med en underleverandør der er billig, troværdig og solid, og som ikke sælger til andre i norden. Kernekompetencen ligger her i det stærke samarbejde til en leverandør, som giver konkurrencemæssige fordele.

Værdikæden giver dig svar på hvordan du optimerer

Når du laver en analyse af din værdikæde, skal du have svar på disse spørgsmål:

1. Hvordan kan virksomheden skabe størst mulig værdi for kunden?

2. Er der aktiviteter, vi kan udføre mere effektivt ved ændring af procedurer, systemer og arbejdsgange?

3. Er der aktiviteter, som med fordel kan outsource til andre?

4. Hvor står virksomheden ift. at skabe kundeværdi og til at producere effektivt?

5. Hvor i værdikæden er der styrker og svagheder?

Kan du besvare disse spørgsmål? Så har du banet vejen for at optimere virksomheden internt! Det giver dig bedre grundlag for at fokusere på virksomhedens kernekompetencer, hvilket kan spredes ned gennem virksomheden. Det giver dig en konkurrencemæssig fordel!

SKAL VI HJÆLPE DIG med at få fokus på din konkurrencemæssige fordel?

Vi hjælper dig med at øge få overblik over værdikæden. Vi bruger konkrete redskaber, som du kan bruge fremover, og giver genlyd hele vejen igennem organisationen. Kom foran konkurrenterne!

En god måde at komme igang, er ved at tage kontakt til mig, Anna, og booke et uforpligtende møde…

Jeg kan kontaktes direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Held og lykke med salget.

SalesBoost

Anna

PS. Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.

.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked