I denne blog får du en 3-trins guide til en salgstale, der hæver dig et hovedhøjde over dine konkurrenter.
Hvad fylder du din salgstale med idag? Oplysninger om din virksomhed og dit produkt? Interesserer det kunden? NEJ!
Din næste kunde vil høre hvad de får ud af at give dig opmærksomhed. Det fortæller virksomhedens alder eller antallet af medarbejdere altså ikke noget om.
Lad os starte med en lille øvelse. Skriv ned, lige nu, i én sætning, hvilken værdi du skaber for din typiske kunde.
Er du færdig, og var det nemt? Klap dig selv på skulderen, og lav noget andet end at læse denne blog…
Var det svært? Så læs videre.
I denne blog får du nemlig svaret på, hvordan du laver en salgstale, der skaffer dig møder. Uanset om du laver opsøgende telefonsalg, holder din elevatortale, eller skriver den på din hjemmeside.
Nederst på siden finder du en video fra SalesBoost videoblog med 6 gode råd til elevatortalen.
Nøglen til kundens opmærksomhed er…
forståelse for hans ønske, altså hvad han ønsker at opnå når han
investerer. Og så tydeliggørelse af hvordan du opfylder ønsket.
Det kræver at du kender din kunde. 3-trins guiden hjælper dig.
.
Trin 1: Lav et omrids af din ønskekunde
Hvem handler du typisk med idag? Hvilken kundeprofil tjener du penge på? Hvem har du det bedste samarbejde med?
Når du har svaret på disse spørgsmål, skulle der gerne tegne sig et omrids af din ønskekunde. Nej? Ring til SalesBoost nu, på 41415049, og lad os hjælpe dig!
Ja? Fortsæt.
Trin 2: Spørg din ønskekunde
Spørg din ønskekunde,
- hvad hans behov er, og – endnu vigtigere – hvad hans ønske bag behovet er
- hvordan du skaber værdi for ham.
Hvad betyder ønsket bag behovet? Skal kunden være villig til at investere i dit produkt, skal han ha’ et behov. Men bag ved behovet er ønsket – HVAD ønsker han at opnå, når behovet er opfyldt. Først når du forstår ønsket, kan du for alvor opfylde hans behov. Et eksempel. Kunden ønsker en stærkere salgspitch (hans behov). Ønsket bag behovet om en stærk salgspitch er at få flere møder i kalenderen. Ønsket kunne også have været at få en stærkere pitch i netværkssammenhænge – i så fald skulle workshoppen skrues anderledes sammen.
Jamen, jeg kender ikke nogen ønskekunder personligt, tænker du måske. Nej, men lad det endelig ikke stoppe dig.
Lav en markedsundersøgelse. Den behøver ikke være fin og flot og forkromet. Det er fint hvis du spørger 3-5 ønskekunder om 2-5 spørgsmål.
Hallo, jeg kender ingen ønskerkunder. Nej, men det kommer du til.
Brug dit netværk. Hvem i dit netværk er en ønskekunde for dig? Hvem kender du i dit netværk der kan introducere dig til en ønskekunde? Der er altid nogen.
Grib mobilen, og ring.
Forklar situationen som den er, og bed din ønskekunde om hjælp. 80% svarer ja til at hjælpe dig, så længe du ikke bruge mere end 5-10 minutter af deres tid. Hav dine spørgsmål skrevet ned. Brug så lidt tid som muligt på forklaringer, og lyt i stedet for.
Bliv ved, indtil du præcis ved hvordan du kan hjælpe kunden. Find eventuelt flere ønskekunder.
Trin 3: Scor det vindende mål
Ud fra den guldgrube af viden du får gennem markedsundersøgelsen, formulerer du din salgstale.
Lad salgstalen fortælle, præcis hvordan du skaber værdi for din ønskekunde.
Husk, at færre ord gør større indtryk. Gør salgstalen ultrakort. Værdi/udbytte for kunden først, og produktegenskaber/fakta sidst.
Formulér dig i nutidssprog, og i du-sprog “du får…”. Det hører vi bedre.
Er du i tvivl om hvad du skal spørge kunden om, så læs vores blog om markedsundersøgelse.
SKAL VI HJÆLPE DIG med din salgstale?
Har du brug for sparring? Så lad os hjælpe dig.
Kontakt Anna direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.
Held og lykke med salget.
Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.
.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!