I denne blog får du svar på, hvorfor en markedsundersøgelse skaber så stor værdi for din virksomhed, samt 5 råd til hvordan du griber markedsundersøgelsen an.

Gevinsten ved at lave en markedsundersøgelse er stor. Du kan få svar på, hvordan du bedst får dine kunders opmærksomhed, hvordan du gør den værdi du skaber for dine kunde mere synlig, eller hvordan du skal prioritere dine services overfor kunden.

Hvornår skal du overveje en markedsundersøgelse

Er du nystartet? Står du for at lancere et nyt produkt? Er du i tvivl om hvad dine kunder vil betale for dit produkt? Spørg kunden via en markedsundersøgelse.

Er du etableret? Vil du vide hvad dine kunder (inklusive dem du ikke har endnu) lægger mest vægt på, eks. pris, service, levering? Ønsker du et stærkere brand, men er i tvivl om hvad du skal slå på? Lav en markedsundersøgelse, og lad kunden forære dig svarerne.

Det lyder let, og det er det i princippet også. Det er en enkel, men super effektiv måde at få kvalificerede svar på dine mest presserende spørgsmål. Men det kræver at du griber opgaven rigtigt an. Få 5 råd længere nede.

Kontant Anna i dag for at høre mere om rådgivning vedr. markedsundersøgelse på 41415049 eller amh@salesboost.dk

Stort udbytte med selv en beskeden indsats

Mange tror at en markedsundersøgelse er tidskrævende og dyr. Der er simpelthen ikke tid i en travl hverdag, og det koster nok en halv formue. Sådan behøver det ikke være.

Du bestemmer selv dit ambitionsniveau. Du kan lave din egen mini-markedsundersøgelse, og det behøver ikke koste mere end lidt planlægning og tid, eller du kan gribe opgaven mere professionelt an. Udbyttet afhænger af indsatsen (som altid!), men selv med en lille indsats, kan du få et betydeligt udbytte.

Typisk udbytte af en markedsundersøgelse er

  • at få klarhed over hvilken værdi kunderne oplever du skaber for dem, og hvordan du gør det
  • større klarhed over hvad din typiske kunde i virkligheden ønsker at opnå med sin investering
  • viden om hvad der er vigtigst for kunden når han/hun vælger leverandør
  • hvordan du bedst kommer i kontakt med din kunde, og hvilke markedsføringskanaler du skal bruge.

5 trin til en udbytterig markedsundersøgelse

Råd 1- Som du spørger, får du svar

Hvad vil du have svar på? Gør dig klart, hvad du vil have ud af markedsundersøgelsen. Vær ikke for ambitiøs – hellere kommer i dybden med 1-2 områder, end at forsøge at få svar på mange områder.

Vær også opmærksom på, at det samme spørgsmål vil blive opfattet forskelligt, alt efter hvem der læser eller hører det. Det er en klassisk faldgrube, når man laver en spørgeskemaundersøgelser.

Markedsundersøgelser kan både afvikles som spørgeskemaundersøgelse og som interviews. Hver form har fordele og ulemper, og du skal tage stilling til hvilken form der egner sig bedst, til det du ønsker at undersøgelse.

Råd 2 – Kun én målgruppe pr. markedsundersøgelse

Skal resultatet af din markedsundersøgelse være brugbart, er det vigtigt at du fokuserer på én målgruppe, og kun spørger repræsentanter for denne. Så er der stor sandsynlighed for, at din nye viden vil gælde hele målgruppen.

Eksempelvis har jeg to målgrupper – etablerede ejer-ledere, og iværksættere med vækstambitioner.

Råd 3 – Pas på du ikke påvirker kunden

Det er desværre alt for let at komme til at påvirke kunden. Stil åbne, neutrale spørgsmål, så du ikke påvirker kunden til at svare i en bestemt retning.

Et eksempel på et åbent, neutralt spørgsmål er “hvad er vigtigst for dig når du vælger leverandør?”

Råd 4 – Lav et spørgemanuskript

Vil du have en mere dybdegående viden om et område, er interviews velegnede. Interviews får ofte karakter af en samtale, og den der interviewer kan miste fokus undervejs.

Et spørgemanuskript sikrer både, at du får stillet alle de spørgsmål du ønsker svar på, og – mindst ligeså vigtigt – at de forskellige interviews er sammenlignelige.

Råd 5 – Vær forberedt på, at kunden viser interesse

Kunden har beredvilligt svaret på dine spørgsmål, og er blevet nysgerrig på din virksomhed. Sørg for, at hans/hendes nysgerrighed bliver stillet.

Har du sendt spørgeskemaer ud, så husk link til din hjemmeside, og et call-to-action – “tryk her hvis du vil kontaktes”.

Har du lavet markedsundersøgelsen i form af interviews, skal du – selvfølgelig – have din super-skarpe elevatortale klar. Hvem ved, måske får du en ny kunde. Læs vores blog om elevatortalen.

SKAL VI HJÆLPE DIG?

Har du brug for sparring til at lave en markedsundersøgelse der giver maksimal værdi?
Så lad os hjælpe dig.

Kontakt Anna direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Held og lykke med salget.

Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.

.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked

    0 replies

    Skriv en kommentar

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.