Siden årtusindeskiftet har både ejerledere, og måske især projektledere, erkendt at det omskiftelige miljø vi har i dag er vokset fra en fastlåst metode til arbejdsgange og projektudvikling. I takt med at markedet udvikler sig hurtigere, og slutbrugeren er blevet mere forvænt, er det nødvendigt at afprøve og tilpasse løsningen undervejs. Især organisationer, der arbejder med software- eller produktudviklingsprojekter, hvor slutproduktet ikke er endeligt defineret, men udvikler sig over tid, har brug for en mere fleksibel tilgang til udvikling.

Den agile tilgang

Krævende kunder og en foranderlig omverden kræver, at vi i mange situationer både har en fleksibel tilgang til udvikling og evnen til at styre ændringer undervejs i processen, fordi vi løbende modtager og beriger løsningen med information og læring.

Til at styre dette kommer den agile tilgang ind i billedet. I stedet for at forsøge at planlægge hele projektet på forhånd, baserer den agile tilgang sig på iterative udviklingscyklusser. Iterative udviklingscyklusser betyder at hvert fase i processen gennemgås flere gange i takt med at man får nye informationer. Det er i kontrast til den traditionelle tilgang, som også kaldes vandfaldsmetoden, hvor næste fase ikke påbegyndes før den foregående er afsluttet, og man samtidig ikke går baglæns i projektprocessen. Det er selvfølgelig noget firkantet sat op! Den afgørende på vandfalds og den agile tilgang er, at ændringer undervejs bydes velkomne og er nødvendige, mens de anses som besværlige og krævende ved den traditionelle tilgang.

En godt eksempel på forskellen kan forklares ved opførelsen af et nyt hus: Ved den traditionelle tilgang vil køberen være tvunget til at vide præcis hvordan alt i huset skal være før arbejdet i gangsættes. Groft sagt vil køberen ikke kunne bevæge sig ind i huset, indtil hele huset er afsluttet. Den agile tilgang ville bygge huset rum efter rum. Hver gang et værelse er gennemført, vil bygherrer og købere vurdere fremskridt og foretage tilpasninger. I nogle tilfælde ville køberne indse, at de ikke havde brug for det ekstra rum, de egentlig havde valgt. I andre tilfælde ville de tilføje funktioner eller rum, som de ikke vidste, de skulle have inden byggeriet startede. Den agile tilgang ender med at sikre at huset er bygget til at passe kundens ønsker.

For og imod den agile tilgang

Kender man det færdige slutprodukt før projektet startes, er det ekstremt værdiskabende – og ofte forskellen mellem succes og fiasko – at kunden engageres undervejs i projektet. Og her er det afgørende at begge parter forstår og accepterer at det er tidskrævende, og at der skal sættes tid af til at kunne være deltagende. Er der ikke accept af dette, eller fungerede det ikke i praksis, fungerer den agile tilgang ikke.

Fordele ved den agile tilgang

  • Kontinuerlig integration, verifikation og validering af det projekt/produkt der er under udvikling
  • Stor gennemsigtighed af fremskridt der øger sandsynligheden for, at slutproduktet vil tilfredsstille kundernes behov
  • Tidlig påvisning af fejl og problemer

Ulemper ved den agile tilgang

  • Det kan være svært at få tilstrækkelige ressourcer internt
  • Det kan være svært at vurdere omfanget af projektet
  • Kunden har ofte svært ved at finde tid til den høje grad af involvering

Den agile tilgang har til mål at gøre op med statisk plandrevne projekter, som ofte ender med at have overskredet budgetter, taget længere tid end estimeret, og til i sidste ende have et mismatch med marked og miljø, da dette har ændret sig under projektforløbet. Den vil i stedet sikre at projektet er godt matchet med marked og miljø, og i sidste ende tilfører værdi til forretningen eller kunden.

SKAL VI HJÆLPE DIG?

Vil du hjælpe din virksomhed til at blive mere omstillingsparat og bedre rustet til fremtiden? Lad SalesBoost hjælpe! Vi tager udelukkende udgangspunkt i din virksomhed og dine medarbejdere.

Kontakt Anna Hejlsberg på amh@salesboost.dk

Du er også altid velkommen til at ringe uforpligtende til mig. Jeg kan kontaktes direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Anna

Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked