Du har gjort alt det rigtige. Du har forstået kundens behov, og han har forstået den værdi din løsning kan tilføre ham og er stærkt interesseret. Det er nu du skal bede om ordren!

Spørg efter ordren og luk salget

Vidste du at 7 ud af 10 salgsmøder ender uden at sælgeren spørger efter ordren? Læg hertil at 2 af de 3 sælgere giver op allerede efter den første indvending. Det betyder at den ene sælger der holder ud, får behandlet kundens indvendinger og spurgt om ordren (igen), har en rigtig god chance for at få ordren.

Vær den ene sælger!

Imødekom kundens indvendinger

Der findes lukketeknikker, der er effektive når du skal bede om ordren og lukke salget. De virker bare først, når du har gjort dit forarbejde.

Byg salgssamtalen ordentligt op. Forstå din kunde. Her hjælper de rigtige spørgsmål dig på vej. Det er altafgørende at du tydeliggør dit produkts værdi for kunden, og får ham til at efterspørge din løsning. Læs hvordan her

Du er nu klar til at bede om ordren. Men i stedet for et “ja” får du en indvending. En indvending kan være at prisen er for høj, eller at kunden ikke har ressourcerne.

En indvending er ikke et nej

En indvending kan være

  • et udtryk for at kunden ikke er sikker
  • en tøven før han tager beslutningen

I det første tilfælde må du “spole” salgssamtalen tilbage. Hvad er kundens behov, skaber din løsning tilstrækkelig værdi for ham, og forstår han hvordan din løsning hjælper ham?

I det andet tilfælde skal du klø på! Vores hjerner bremser os ofte i at ændre på status quo. Derfor skal du hjælpe din kunde til at flytte sig det sidste stykke.

Hjælp din kunde med at tage beslutningen

Hvordan hjælper du dine kunder med at træffe valget?

Giv dem indtryk af at de allerede har købt. Skab en rækkefølge som kundens hjerne kan følge. Når du forudantager at ordren er lukket, hjælpen du kunden til at tage beslutningen, og komme videre.

Tag udgangspunkt i, at du og kunden allerede har en aftale. Tal i nutidssprog. Kunden får en følelse af at købet er allerede foretaget.

  • Jeg fremsender en aftale som du bare læser igennem underskriver
  • Hvor mange skal bruge produktet?
  • Hvordan vil du betale?
  • Hvornår er den bedste tid til at levere varen?
  • Ønsker du den store pakke eller mellem pakken?

Lad mig slå det helt fast! Er kunden ikke klar til at købe, skal han selvfølgelig ikke købe!

Læg mærke til hvordan din kunde har det. Er han glad, lettet og glæder sig til at komme igang, så er vejen banet for et godt samarbejde. Ser han derimod presset ud, og har han måske svært ved at kikke dig i øjnene, må du stoppe op, og høre ham hvad han tænker på.

Pres ALDRIG et salg ned i halsen på kunden – det kommer dårligt tilbage!

HUSK – et lukket salg er ikke ensbetydende med at dine forpligtelser overfor kunden hører op. Service og kundepleje sikrer at din kunde kommer igen.
Det efterfølgende salgsarbejde er mindst lige så vigtigt som selve salget. God service og kundepleje er afgørende, hvis du ønsker at kunden skal vende tilbage til dig. Og det er langt lettere at sælge til en eksisterende kunde, end at få en ny kunde.

Skal vi hjælpe dig?

Kan du bruge hjælp til at finde vejen mod at lukke salget? Anna klæder dig på til kundemødet, og gør dig tryg ved salgsprocessen.

Ring til os på 41415049, eller brug den nedenstående kontaktformular og få en uforpligtende snak.

Held og lykke med salget!

Finder du vores blogs lærerige og interessante eller er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked

    0 replies

    Skriv en kommentar

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.