Den lige vej til succes – på 30 sekunder
Salgspitch, elevatortale – kært barn har mange navne. Navnene dækker over den korte tid, hvor du skal sige lige præcis nok til at skabe interesse og lyst til at høre mere.
Har du sommerfugle i maven inden du skal rejse dig op og præsentere dig selv i en forsamling? Får du sagt for meget – for hurtigt? Bare rolig – du er ikke alene..
Det er vigtigt at skabe relationer, uanset om det er til et netværksmøde eller et middagsselskab. Så du bliver nødt til at få din salgspitch på plads! Og ikke nok med det, den skal sidde lige i skabet. Du har nemlig kun ganske kort tid til at skabe interesse og vække dine tilhøreres nysgerrighed.
Tips til indhold i din salgspitch
-
Opbygning
Tænk over:
- Hvad laver jeg (én kort sætning)
- For hvem gør jeg det (vær specifik)
- Hvilket problem løser jeg (vælg ét)
- Hvorfor gør jeg det (vis din passion)
-
Fortæl hvordan du hjælper dine kunder
Når du skal præsentere dig selv og dit firma, kan du med fordel tænke på, hvad det er DU gør, som hjælper KUNDEN med et problem. Er det top-of-mind når du forbereder din salgspitch, er der gode chancer for, at du vækker interesse.
-
Brug EFU-modellen
Du kan med fordel bruge EFU modellen når du arbejder med din elevator tale.
- E – EGENSKAB
- F – FORDEL
- U – UDBYTTE
EFU modellen oversætter produktegenskaber til udbytte for kunden. Byt så om på EFU rækkefølgen når du bygger din elevator tale, og start med den værdi du skaber for din kunde.
Lav en grundpitch
Brug tid på at lave en grundpitch, hvor du indarbejder de ovenstående elementer. Når den er på plads, kan du variere den, alt efter hvem du skal tale til. Jo bedre din grundpitch er, jo hurtigere kan du tilpasse den til målgruppen.
Øvelse gør mester
Vi foreslår, at du øver dig rigtig meget. Øv dig gerne overfor et publikum, som du normalt ikke holder en salgspitch for (f.eks. din mor, onkel eller nabo). Forstår de din pitch, er du på rette vej.
Brug den over alt, netværksmøder, telefonen, kundemøder, middagsselskaber osv.
Skal vi hjælpe dig?
Vil du gerne træne din elevatortale? SalesBoost afholder elevatortale rådgivning for dig, der er
- usikker på, hvordan du dog skal få det hele med – alt det vigtige du gør og kan, alle dine erfaringer og uddannelser, alle dine løsninger osv.
- har svært ved at VÆLGE, hvad du skal fortælle om
- får sagt så meget så hurtigt, at ingen kan følge med
- har så mange budskaber, at de alle drukner i mængden
- har svært ved at afslutte elevatortalen med den rette mængde interesse (så modtageren kommer og vil vide mere bagefter)
SalesBoost hjælper dig på vej mod den elevatortale, der giver lige netop den rigtige information i den rette mængde – og som gør, at modtageren får lyst til at høre mere om dig og dit firma.
Træn din elevatortale-muskel!
Vi hjælper dig med at få 30 og 60 sekunders elevatortalen på plads og giver dig input til din 1,5 minutters præsentation.
Har du spørgsmål, ring gerne til Anna på telefon 41415049, send os en mail eller brug den nedenstående kontaktformular.
Held og lykke med salget!
Finder du vores blogs lærerige og interessante eller er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!