Kan jeg styrke min kunderelation til – store som små – og samtidig spare tid? Ja, det kan du. Læs med her.

Prioritér dine kundeindsatser

Da jeg startede SalesBoost, var jeg lykkelig for hver eneste kunde jeg fik. Det er jeg selvfølgelig stadig! 

Nok så væsentligt, jeg behandlede alle mine kunder ens, uden skelen til hvor stort deres købepotentiale var, eller hvor tidskrævende de var. I takt med at jeg fik flere kunder, blev det svært for mig, at nå at give alle kunder den opmærksomhed jeg kunne ønske. Jeg blev nødt til at prioritere.

Hos mine kunder, der ofte har en langt større kundedatabase end SalesBoost, er det også nødvendigt at prioritere. Og jeg ser stor forskel på, hvordan der prioriteres. Fra helt tilfældigt, efter “top-og-mind” princippet, til en systematisk og bevidst prioritering.

Kender du 80-20 reglen? Den kan bruges på alt! I dette tilfælde, at 80% af kundeindsatsen ofte bruges på 20% af kunderne. Det hjælper, hvis det er de 20% der omsætter for mest, men det er det langtfra altid. Det er ofte dem der lige “fylder” i nuet.

Du kan tage kontrollen over din kundeindsats! Ved at prioritere dine kunder, og kundeemner.

Kriterier for prioritering

En enkel og effektiv måde at prioritere på er at inddele alle kunder, og kundeemner, i A-, B- og C-kunder/kundeemner. 

Hvordan skal du prioritere? Du kan eksempelvis vælge 3 kriterier – det kan være købspotentiale, hvor tidskrævende kunden, eller et salg, er, og hvor loyal kunden er. Andre kriterier kan være geografisk afstand, antallet af beslutningstagere, eller signalværdien ved at have dem som kunde.

Vurdér hver kunde/kundeemne, udfra hvert kriterie, på en skala fra 1-10. Kunder med den højeste score bliver til A-kunder, osv.

Min anbefaling er, at max 20% af kundemassen er A-kunder, 30% er B- kunder og 50% er C-kunder. Så du har tid til at pleje hver kategori ordentligt.

Prioritér nu hvilken salgs og -vedligeholdelsesindsats hver kundegruppe skal have.

Eksempel: A-kunder skal have 8 årlige kontakter: 4 nyhedsbreve, 2 besøg og 2 telefonopkald; B-kunder skal have 8 årlige kontakter: 4 nyhedsbreve, 1 besøg og 2 telefonopkald; C-kunder skal have 6 årlige kontakter: 4 nyhedsbreve og 2 telefonopkald.

Struktur styrker resultater

Få dine kundeindsatser sat i system. 

Få hjælp til at huske hvem du skal kontakte, og hvornår, og få hjælp til at genere mails og nyhedsbreve. Der findes rigtig mange gode systemer “i skyen”.

Sæt også system i de oplysninger du får, når du snakker med kunden. Gem dem, og brug dem næste gang du har kontakt til kunden.

Et CRM-system hjælper dig rigtig godt på vej (CRM = Customer Relations Management). Læs mere her.

Når du sætter din salgsindsats og kundepleje i system, vil kunderne, set over en bred kam, opleve en øget opmærksomhed. Så selvom C-kunder får mindre opmærksomhed end B- og A-kunder, vil de alligevel ofte føle at de får mere opmærksomhed – netop fordi de får opmærksomhed. Struktur på kundeplejen betyder, at alle kunder og kundeemner får opmærksomhed med jævne mellemrum, og ikke kun de kunder der er top-of-mind. Det styrker din kunderelation.

En god måde at komme igang med at få prioriteret dine kunder og kundeemner, er at tage kontakt til mig, og booke et uforpligtende møde…

SKAL VI HJÆLPE DIG med at styrke din kunderelation?

En god måde at komme igang med at få prioriteret dine kunder og kundeemner, er at tage kontakt til mig, Anna, og booke et uforpligtende møde…

Jeg kan kontaktes direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Held og lykke med salget.

Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores blogs lærerige og interessante? Giv os gerne en anmeldelse på Google gennem dette link.

.

Boost dit salg

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.