Salgstips, der booster dig og dine resultater

Nedenfor får du gode råd og stærke tips, der hjælper dig indenfor områderne salg, motivation og strategi. Der er mere end 50 råd, så klik på det område der interesserer dig – eller snup en kop kaffe, start fra oven, og bliv lidt klogere. God fornøjelse.

Vælg her:

Salg – boost dit salg

Motivation – boost din motivation

Strategi – optimér din virksomhed

Gode råd der øger dit salg

skaermbillede-2017-01-05-kl-10-08-49

1. Afsæt tid til salget

Er du en af dem hvor dagene går med drift og eksisterende kunder? Afsæt tid til salgsarbejdet – også selvom du har kunder nok.

Sæt tid til salg i din kalender. Salg spænder vidt – opsøgende salgsarbejde, kundepleje, muligheder for mersalg og en generel vurdering af hver kundes potentiale, og af din kundeportefølges styrke.

2. Sæt mål for salgsarbejdet

Du opnår bedre resultater, når du sætter dig et mål. Det er der hundredevis af undersøgelser der slår fast.

Sæt dig mål for, hvad du vil bruge salgstiden på, og hvad du vil opnå. Dine mål skal være målbare. Brug evt. SMART-mål. Husk også mål for dine online aktiviteter.

Kort sagt, ingen salgs- eller markedsføringsaktivitet uden et mål.

3. Skab værdi for din kunde

Skab værdi ved at forstå kundens behov og ønsket bag behovet. Din kunde har behov for en ny kontorstol, men hvad ønsker han at opnå med kontorstolen – støtte til ryggen, komfort, status?

Du afdækker behovet gennem åbne spørgsmål (se salgstip nr. 14). Bliv ved med at spørge, indtil du forstår hvad kunden ønsker. Vær opmærksom på, at en del kunder ikke er afklaret med, hvad der skaber ægte værdi for dem. Netop derfor er det vigtigt at forstå ønsket bag behovet.

Kan du ikke opfylde ønsket, kan du ikke skabe tilstrækkelig værdi. Vær ærlig – og henvis gerne til den rette leverandør. Ja, du mister omsætning på kort sigt, men du vinder stort på lang sigt.

Læs vores blog “Vind ordren – gennem spørgsmål”.

4. Vær dig selv

Være ægte – både i dit salg og overfor andre. Det motiverer, at være tro mod dig selv, og det smitter positivt af på dine kunder.

Brug kun salgsværktøjer der giver dig en en god mavefornemmelse. Så fremstår du som troværdig, nede på jorden, og får gennemslagskraft.

Se vores ydelse “Autentisk salg”.

5. Oversæt produktegenskaber til udbytte

Dit produkts egenskaber interesser ikke kunden – men det gør det udbytte de får, ved at købe produktet.

Oversæt dit produkts egenskaber til udbytte for kunden. Brug EFU-modellen: produktEgenskab -> Fordel for kunden -> kundens Udbytte.

Start så med udbyttet når du kommunikerer med kunden, både i tale og på skrift: kundens Udbytte, Fordel for kunden, produktEgenskab.

Læs bloggen “EFU modellen – Fasthold kundens interesse”.

6. Du er synonym med din virksomhed

Vær ærlig i dit salg. Sig fra, hvis du ikke kan løse kundens udfordring. Gør det tidligt i forløbet. Henvis gerne din kunde til en anden leverandør. Troværdighed betaler sig på sigt.

Se vores ydelse “Autentisk salg”.

7. Salg tager tid

Jo større forskel dit produkt kan gøre for din kunde, jo længere tid kan indsalget tage.

Forstå din kundeskøbsproces, og vær skarp på at tilpasse dit budskab undervejs. Er kunden ved at undersøge mulige leverandører, er det ikke rette tidspunkt at forsøge at lukke salget.

Aftal et ny kontakttidspunkt hver gang du taler med din kunde, og tag gerne et uforpligtende møde.

Du forkorter processen ved at minde din kunde om den værdi dit produkt skaber hver gang du taler med kunden.

HUSK, at de ressourcer du bruger på at sælge produktet skal matche indtjeningen. Og følg for guds skyld op.

8. Fra anmassende til værdiskabende

Vil dit produkt eller ydelse skabe merværdi for kunden?

Ja? Så frygt ikke at være for anmassende, når du henvender dig til en kunde. Hold i stedet fokus på, at du har et tilbud om værdiforøgelse.

Og start så samtalen med udbyttet. Se salgstip 4, eller læs hvordan i bloggen her.

9. At få et NEJ

Tag det ikke personligt, når du får et nej eller 5. Hav en plan B, så du måske får det næstbedste ud af dine opringninger. Det kan være tilladelse til at sende en mail, et ok til at du ringer i næste uge (helst på et aftalt tidspunkt) eller et navn på en anden i virksomheden, som du kan kontakte.

Og husk at et nej også bare kan være en indvending.

10. Grib telefonen

– men forbered dig først.

Det opsøgende telefonopkald afskrækker mange! Men det er stadig den mest effektive måde at skabe kontakt på – uanset om det er mødebooking eller et lead du skal følge op på.

Vigtigst er, at have dit budskab 100% på plads. Husk at starte med kundens udbytte. Stil relevante hv- spørgsmål, det skaber tillid. Og vær dig selv – ingen gør det bedre end dig!

Skal du ringe ud for at booke møde, er et ringemanuskript ofte en støtte.

Læs vores blog “5 trin til telefonsalget”.

11. Forbered dig inden kundebesøg

Lær din kunde at kende inden besøget. Kend, og sæt ord på, din kundes (sandsynlige) behov, og det udbytte kunden får ved at handle med dig.

Læs vores blog “Kend din kunde”.

business-card-586269_960_720

12. Bekræft din aftale

Send ALTID en mødebekræftelse med en agenda OG en tidsangivelse for mødet. Send den pr. mail.

13. Stil åbne spørgsmål

Stil åbne. Åbne spørgsmål er spørgsmål der starter med hv – hvordan, hvad, hvem, hvor og hvorfor. Vær forsigtig i dit tonefald når du bruger hvorfor, det kan let komme til at lyde negativt eller skeptisk. Lad kunden fortælle om sin virksomhed, sit behov, og sine tanker. Jo mere du ved om virksomheden jo nemmere kan du løse deres problemstilling. Spørg ind til værdien af en mulig løsning. Vær anerkendende når en kunde fortæller.

14. Tavshed er guld

LYT til din kunde.

Lyt, og koncentrer dig om det din kunde siger, og ikke om hvad du vil sige lige om lidt. Det skaber tillid, og øger sansynligheden for at du forstår din kundes behov, og ønsket bag behovet.

Når din kunde præsenterer virksomheden og sit behov, er din opgave at lytte, og guide kunden gennem hv-sprøgsmål. Modstå fristelsen til at lade dig gribe af samtalen, og begynde at deltage aktivt. Notér vigtige pointer på papir, og brug dem aktivt senere i samtalen.

Og – når du har præsenteret dit tilbud, din pris, din plan, din tidsplan osv., så ti stille! Hav is i maven, og vent med at sige mere indtil kunden begynder at tale. At tale sig ud af en ordre er en fejl mange sælgere har begået, så pas på.

15. Vent med den endelige løsning

UNDGÅ at præsentere løsningen for kunden for tidligt i salgsforløbet. Lad kunden fortælle, spørg ind til kundens udfordringer og stil relevante spørgsmål undervejs, der naturligvis leder jer på vej til den løsning, som du gerne vil sælge.

16. Tag referat

Aftal med kunden at du tager referat under jeres møde. Send hurtigst muligt – senest 2 dage efter mødet – referatet (det må gerne være i stikordsform) til kunden. Vær kort og præcis og tydeliggør hvem der gør hvad – hvornår. Bed kunden om at bekræfte referatet og så har I en handlingsplan, der skal lede dig til en ordre.

19. Behold initiativet

Aftal altid næste kontakt, inden du siger farvel til kunden. Sørg for, at det er dig der tager kontakt – så ved du nemlig at det sker!

20. Kvalificér dine kunder

Alle kunder skal ikke behandles ens, til gengæld skal alle kunder føle sig betydningsfulde. Opdel dine kunder i eksempelvis A-, B- og C-kunder, og hav en plan for hvordan I følger op på og yder kundepleje til hver kategori. Automatisér jeres kundepleje. Det sikrer både at I bruger flest ressourcer på de vigtigste kunder, og I når ud til alle kunder (store som små).

Læs vores blog “Styrk relationen til dine kunder og spar tid!”.

21. Gør gerne forskel på dine kunder

Vurdér dine kunders potentiale og strategiske betydning for dig, og tilpas de ressourcer du bruger på kunden. Strategisk vigtige kunder bør behandles anderledes end småkunder. Du kan f.eks. gøre til en regel at besøge de vigtigste kunder 4 gange årligt, mens småkunderne bliver ringet op i stedet for. Når du først kommunikerer med kunden, skal ALLE kunder føle sig prioriteret og vigtige.

Dette råd kan der også læses mere om i vores blog “Styrk relationen til dine kunder og spar tid!”.

22. Få struktur på dine kundedata og -aftaler

Gem alle informationer om kunden, skriv aftaler i kalenderen og få system i opfølgning. Det gør en stor forskel for kunden, at du overholder dine aftaler, og/eller at du ringer uopfordret et par gange om året, og kan huske hvad I talte om sidst.

Læs vores blog “Få større effekt af dit salgsarbejde – med et CRM system” .

23. Bed om ordren

Du kender det sikkert – du har afgivet dit tilbud, du har fået positive tilkendegivelser af kunden, men du har ikke cementeret aftalen endnu. Det er blevet tid til at bede om ordren. Du kan bede om ordren på mange måder. Tag for givet, at ordren er i hus, og aftal næste skridt. Uanset hvad – BED OM ORDREN.

Læs vores blog “Vind ordren – ved at bede om den!”.

24. Følg op

Ressourcer på at skaffe kundeemner (branding, markedsføring, opsøgende salg), har resulteret i at kunden viser interesse. Du har haft en indledende snak med en potentiel kunde. Du har sendt et tilbud. Du har netop afsluttet en levering til kunden. Uanset hvor i salgsprocessen du er, så følg op. Ellers kan alle de ressourcer du og virksomheden har investeret, nemt være spildt. Mail, eller endnu bedre, grib mobilen og ring. Kan kunden ikke træffe en beslutning, så aftal et nyt tidspunkt hvor du følger op. Sæt din opfølgning i system.

Og for jer der er i tvivl om hvorfor I skal følge op på en leveret ordre; Det viser interesse, tager eventuelle problemer i opløbet, og skaber kundeloyalitet. Og så sår du frøet til det næste salg.

Bonusinfo.: Under 20% af alle sælgere følger op mere end 2 gange, så du vinder ordrer når du er vedholdende.

25. Lav et serviceopkald

Følg op med et specifikt serviceopkald. Ring til din kunden og spørg, om han er tilfreds. Er han utilfreds, har du muligheden for at rette op eller få afsluttet sagen ordentligt. HUSK, at en utilfreds kunde ofte skal af med sin frustration – og det skal jo helst være til dig og ikke til andre!

26. Gensalg

Det er ALTID nemmere at få en ny ordre hos en kunde, der kender dig. Så ring og spørg, om det er ved at være tid til at mødes om et nyt forløb. Hav som mål at lave gensalg til de kunder, som du kender.

27. Spørg din kunde om en ny kunde

Har du behandlet din kunde godt, solgt en god løsning, fulgt op og overholdt jeres aftaler, så kan du roligt kontakte kunden for at bede om et lead på en ny kunde.

28. Vær ven med din kunde – på en professionel måde

Tip gerne din kunde om løsninger på andre problemer/udfordringer, som din kunde står med. I lærer jo hinanden godt at kende, så du kan ligeså godt blive en god sparringspartner og hjælpe din kunde med fx kontakter til andre, der også kan hjælpe din kunde. Det er både professionelt og skaber endnu større tillid om dig, din virksomhed og dit produkt.

29. Sælg dig selv og dine ydelser/produkter i gennem netværkSkærmbillede 2017-01-17 kl. 10.38.40

Det er svært ikke at være på salgsarbejde uanset hvor du befinder dig.
Find en afslappet form og fortæl med glæde om de opgaver du HJÆLPER andre med at løse. Lad folk mærke din begejstring! De skal nok henvende sig med kundeemner eller sende nye kunder din vej på et eller andet tidspunkt. Eller også kan du jo ringe til dem.

Læs vores blog “Netværk, netværk, netværk”.

30. Lad din kunde sælge dit produkt

Fortæl potentielle kunder, hvordan du skaber værdi for dem. Er du i tvivl om, hvordan du får sat de helt rigtige ord på? Spørg dine eksisterende kunder, og lad dem formulere den værdi du har skabt for dem.

31. Salg gennem SEO

Lad dine kunder hjælpe dig til SEO-succes. SEO handler i høj grad om at blive fundet på Google. Er du i tvivl om hvilke ord og sætninger kunderne bruger, når de skal finde dit produkt? Spørg dem. Helt enkelt, men super effektivt!

32. Vend en utilfreds kunde til en loyal kunde

Kan du huske dine 10 sidste købsoplevelser? Jeg kan ikke. Vi forventer god service og en god oplevelse, og derfor gør de ikke særligt indtryk på os.

Der skal noget ekstraordinært til, for at fastholde vores opmærksomhed. En excellent oplevelse – eller en dårlig oplevelse. Netop derfor rummer en dårlig oplevelse potentialet til at blive en ekstraordinær oplevelse. Og det kan du udnytte! Vend den negative oplevelse til en positiv oplevelse, og du vil blive husket.

Læs vores blog “Gør kundeklager til en god forretning”.

33. Sig undskyld

Vi er helt generelt mere villige til at tilgive, hvis vi får en undskyldning, end hvis vi får en kompensation. Overrasket? Undersøgelser viser, at 45% trækker deres negative vurdering af virksomheden tilbage, hvis de får en undskyldning, mod kun 23% der får en kompensation. Det skal selvfølgelig følges op ved at løse det problem der måtte være.

34. Analysér dine klager

Vend dine klager til noget konstruktivt. Registrer alle klager. Analysér dem – hvad gik der galt? Hvad skal der rettes op på, eller videreudvikles? Er du i tvivl, så spørg kunden.

Læs mere om de tre ovenstående råd i denne blog “Gør kundeklager til en god forretning”

35. Ryd ud i dine kundeemner

Brug din tid på de kunder der har et reelt potentiale, og hvor du har en reel mulighed for at lukke ordren. Og glem de andre!

Kig din emneliste igennem. Vær ærlig overfor dig selv – hvem tror du på? Og hvem har du på fornemmelsen aldrig køber? Dem du ved aldrig kommer til købe hos dig skrotter du. Tryk på delete. Slet dem.

36. Råb højere end konkurrenterne

Den gode historie og storytelling er idag helt central, når du skal have succes. Kan du præsentere din virksomhed vedkommende og interessant, er du godt på vej til at blive hørt. Men hvordan?

Vi har alle en historie, vi kan fortælle. Historien om hvorfor vi/grundlæggeren startede virksomheden, om hvad der driver os, om hvordan vores produkt gør en forskel, historien om vores engagerede medarbejdere der vil gå meget langt for den gode kundeoplevelse og historien om glade kunder.

Brug din virksomheds gode historier aktivt i din markedsføring.

Har du brug for lidt hjælp til at komme igang med at skrive din virksomheds historie, kan du bruge Simon Sineks værktøj “Start with WHY”.

Læs mere om “Start with why” her.

37. Husk dine visitkort

Dine visitkort er vigtige! De skal være pæne og udstråle kvalitet! Der skal være billede på. Alle relevante informationer som mail, telefon, www og sociale medier skal være på visitkortene. Husk ALTID at have dine visitkort på dig og husk at dele dem ud.

Boost din motivation

1. Vend din begrænsning til din styrke

De fleste af os kender det desværre alt for godt – vi har fokus på det vi ikke kan, fremfor det vi kan. Et eksempel “jeg kan ikke finde ud af matematik”.

Vend fokus. Fortæl i stedet om det du kan. Eksempler “ jeg er god til sprog”, “jeg er god til at finde en løsning”, “jeg er lærenem”.

Den positive vinkel gør dig mere attraktiv i andres øjne. Og vigtigst – den øger din selvtillid.

Vi både bliver, og udstråler, nemlig hvad vi tænker. Fortæller vi os selv, at vi nok skal løse matematikopgaven, så finder vi en løsning. Det vi ikke selv umiddelbart kan løse, kan vi bede om hjælp til, og få den samme dejlige succesoplevelse.

2. Brug din motivation aktivt

Motivation er vores drivkraft. Derfor hjælper du dig selv til at yde mere, og trives bedre, ved at være bevidst om det der motiverer dig.

Motivation er altid følelsesbaseret. Er du motiveret af at tjene penge, skal du undersøge hvilke følelser der ligger bag – anerkendelse, at vinde, undgå at blive opfattet som “en taber” osv.

Skeln mellem indre- (der kommer indefra dig selv) og ydre- (der kommer udefra) motivation. Den indre motivation er langt den stærkeste.

Spørg dig selv hvad der motiverer dig. Er det svært at finde ind til din indre motivation, så bed om hjælp fra én du stoler på, eller fra SalesBoost.

Læs bloggen “Kend din motivation og opnå mere”.

3. Motivér dit team optimalt

Motivation er individuel. Vi motiveres forskelligt.

Det betyder eksempelvis at medlemmer af samme team motiveres af forskellige faktorer. Det kan du som leder bruge aktivt, og bør som minimum tage højde for.

Ved at kende det enkelte team-medlems motivation, kan du møde hvert medlem på det der motiverer ham, få større forståelse for teamets dynamik, og optimere teamets performance.

4. Lav en 3-over-og-3-under liste

Det sikrer overblik og ro i maven.

Start med at prioritere dine opgaver, når du planlægger din dag.
Skriv de 3-5 vigtigste opgaver ned.

Disse opgaver SKAL løses.

Sæt en streg under opgaverne. Skriv nu dine øvrige opgaver – i prioriteret rækkefølge – under stregen. Disse opgaver KAN løses.

Når du alle dine SKAL LØSES opgaver tidligere end forventet, hiver du den øverste KAN LØSES opgave op over stregen, og går igang med den.

VIGTIGT! Kommer der en uopsættelig opgave ind i løbet af dagen, må du prioritere, og flytte en af dine andre SKAL LØSES opgaver under stregen.

5. Tag styringen over dine mails

Det giver forbavsende meget ekstra arbejdstid.

Mails forstyrrer. Især når vi koncentrerer os. Sidder du koncentreret, og bliver forstyrret, tager det mellem 30 sekunder og 5 minutter at genfinde koncentration, alt efter opgavens kompleksitet. Får du mange forstyrrende mails i løbet af en dag, bliver det til rigtig mange ineffektive minutter. Samtidig forøger forstyrrelser vores stressniveau.

Slå mail pop-up fra på din pc, og læs kun mails 2-4 gange pr. dag.

6. Få småopgaver fra hånden med det samme

Det sparer dig for mange minutter, og giver ro i den øverste etage.

Når du er blevet forstyrret, så få opgaver, der tager under 2 minutter, fra hånden med samme. Det kan være et simpelt svar, en hurtig forespørgsel eller en opgaver der skal sendes videre. Så forstyrrer opgaven kun én gang.

7. Saml opgaver der ligner hinanden

Det sparer tid og mentale kræfter.

Løs opgaver der ligner hinanden samlet. Eksempelvis telefonopkald. Saml dine opkald til kunder, og tag dem alle på én gang. Du sparer tid, fordi du kun skal ind i netop den mentale tilstand én gang. Og så hjælper et vist antal gentagelser af samme type opgave dig til at komme “i flow”. Du føler dig bedre tilpas med opgaven, føler du har bedre styr på opgaven, og får opgaven hurtigere/mere effektivt fra hånden.

8. Skal du koncentrere dig? Del din tid op i bidder

Få maksimal effekt af din hjerne, og spar tid.

Lad forskning hjælpe dig til at bruge din tid mest effektivt. Forskning viser nemlig, at de fleste af os kan koncentrere os mellem 20-30 minutter ad gangen, herefter begynder vi at miste fokus. Vi kan sammenligne vores koncentrationsevne med en muskel; den bliver træt af at blive brugt, men heldigvis kan den trænes op til at kunne yde i længere tid ad gangen.

Vi ved også, at vi mister værdifuld tid – og øger vores stressniveau, hver gang vi ufrivilligt bliver revet ud af vores koncentration.

Løsningen er at planlægge ud fra vores viden. Har du en opgaven der kræver 2 timers koncentration – del den op i 4 bidder. Arbejd koncentreret i 20-30 minutter, hold en pause på 5 minutter, og gentag til opgaven er løst. Du vil blive forbavset over hvor hurtigt du får løst opgaven! Ved opgaver der kræver længere tids koncentration, skal hver tredie pause være en længere pause – 15-20 minutter.

9. Bed om hjælp

Det sparer tid, og gør din kollega glad!

Har du ikke kompetencerne til at løse opgaven, eller er du gået i stå? Bed om hjælp! Hjælpen kan være alt fra et godt råd, til et kursus. Det lyder banalt, men faktisk er de bedste råd tit helt enkle.

Husk, vi vil gerne hjælpe.

10. Giv dig selv et selvtillidsboost

Svigter selvtilliden på vej ind til salgsmødet? Gør noget ved det med dette effektive råd.poster-1478761_960_720

Rådet virker fordi vi bliver hvad vi tænker. Vi kan manipulere vores hjerne både med vores tanker og med vores positur.

Et eksempel – Tænk tilbage på en situation hvor du havde en succesoplevelse – det kan være at du vandt en konkurrence, eller det kan være at du fik vendt en vanskelig situation til en god oplevelse. Kort sagt, tænk tilbage på en situation hvor du havde/har god selvtillid. Mærk følelsen og hold hovedet højt. Giv dig god tid – mindst 3 minutter – og lad følelsen fylde dig. Mærk din genvundne selvtillid, og udnyt den i den aktuelle situation.

11. Motivér dine medarbejdere

Ifølge de 2 motivationsteorier, Herzberg og Vroom, er det helt nødvendigt, at du kender dine medarbejdere, så du kan motivere dem optimalt.

Der findes ikke en entydig måde at motivere på, da vi alle opfatter verden forskelligt, og motiveres forskelligt. Nogle bliver motiveret af penge og konkurrence, mens andre motiveres af at lave noget meningsfyldt.

Konklusionen er derfor, at du skal kende dine medarbejdere, så du kan opfylde deres indre og ydre motivation, og få en stærkere organisation.

Læs om de to teorier her.

Optimér din virksomhed

gears-37281_960_720

1. Eliminér flaskehalse

Få beskrevet salgsflowet gennem virksomheden og fra kundehenvendelse til ordre, og få afdækket flaskehalse og forbedringsområder. Der er oftest store gevinster at hente ved små justeringer.

2. Arbejd smartere

“Gør du som du plejer, får du det resultat som du plejer”. Mange virksomheder opnår en mærkbar gevinst ved at ændre arbejdsgangen, salgsmål, eller noget tredje. Vel at mærke uden at tilføre andre ressourcer end viljen til at gøre noget anderledes.

3. Mål

Sæt mål og delmål. Det giver både motivation og fokus, holder gejsten oppe i modgangstider og – ikke mindst – skaber målbart bedre resultater.

Læs vores blog “Sæt dig mål” her.

4. Kommunikation

Tal med dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Fortæl hvad der sker i virksomheden, fortæl dem at du sætter pris på dem, og vis din entusiasme.

Læs vores blog “Skab loyalitet gennem kommunikation” her.

5. Vær medmenneskelig

Interessér dig for medarbejderne omkring dig. Det giver tryghed og arbejdsglæde, og arbejdsglæde øger motivationen.

6. Vær rosende og fejr succeser

Tøv ikke med at rose. Selv små succeser skal ikke forbigås, men roses. Ros både samarbejdspartnere, medarbejdere og kunder – det skaber troværdighed, motivation og loyalitet.

7. Vend fejl til læring

Alle laver fejl, så du kan ligeså godt lade vær med at forsøge at undgå dem. Brug fejlene konstruktivt. Sæt dig det mål i virksomheden, at ingen tøver med at fortælle om sine fejl. Det giver tryghed, øger motivationen – og mindsker sandsynligheden for at fejlen sker igen.

8. Du skal løbe hurtigt for at stå stille

– Husk fokus på efteruddannelse

Vækst, innovation og konkurrenceevne er ikke noget man får foræret – det er medarbejdernes kompetencer og viden, der sikrer overlevelse og succes. I et marked der konstant udvikler sig og forandres, er det nødvendigt, at du og dine medarbejdere følger med – I skal løbe hurtigt for bare at bevare jeres markedsposition,

Det kræver at medarbejdernes kompetencer videreudvikles, og at der tilføres nye kompetencer. Dygtige og stabile medarbejdere skal fastholdes i virksomheden, og det kræver løbende videreuddannelse, så medarbejderen vokser og motivation stiger.

Vækst, innovation og konkurrenceevne sker ikke af sig selv – det er medarbejdernes kunnen og viden, der er nøglen til succes.

Læs vores blog “Løb hurtigere for at stå stille” her.

9. Stærk value proposition = levedygtig virksomhed

Kan du formulere en stærk value proposition, er din virksomhed bedre gearet til succes.  Du skal være stærk på hvilken værdi du skaber, for hvilken målgruppe, og på hvad der gør dig i stand til at skabe denne værdi. Og du skal kunne formulere det så andre forstår det – medarbejderne, kunderne og investorerne.

Ambitiøse start-ups og børsnoterede aktieselskaber er ofte stærke her – fordi de er tvunget til at være det – overfor banken, investorer og nye kunder.

Og andre virksomheder burde også være det. Desværre mister ejerledede virksomheder ofte fokus på deres value proposition – de har travlt med driften, og kunderne kommer jo alligevel! MEGA STOR FEJL! For vi lever i en forandringstid, hvor kundernes indsigt i markedet, og købsmønstre forandrer sig, og hvor ny-tænkende virksomheder står på spring for at overtage markedet.

10. Kunder tænker WIIFM (what’s in it for me)

Kunder interesserer sig i virkeligheden ikke for din virksomhed. De interesserer sig for den værdi som din virksomhed kan skabe for dem.

Så – når du markedsfører virksomheden, er det ret smart at fortælle kunden om denne værdiforøgelse, fremfor produktet eller selve virksomheden.

11. Styrk din markedsføring med value proposition

Hvad er dine Unique Selling Points? Formuler hvordan de skaber værdi for målgruppen. Brug det i din markedsføring.

Brug den aktivt, ved at bryde den ned og bruge delelementerne, når du skal markedsføre dine produkter/ydelser.

Eks. Lav en persona, ud fra din målgruppe, som du taler til i din markedsføring.

Eks. USP: omfattende kundeservice

Værdi: kortere nedetid; mindre spildtid; flere effektive arbejdstimer.

12. Kunder vil helst gøre ingenting

Du har et godt værditilbud, men kunderne står ikke i kø. Hvorfor?

Vi mennesker er (desværre) sådan indrettet, at vi helst vil gøre som vi plejer. Så dit værditilbud skal være så godt, og så tydeligt, at vi er villige til at investere i det “besvær” der følger med at skifte eller prøve noget nyt.

Så tænk i nemhed for kunden – både med at skifte til dit produkt, og med at brude det.

13. Hold fokus på værdikæden

Det sker desværre ofte at forståelsen og brugen af virksomhedens værdikæde forsvinder mere og mere, i takt med at den ene dag tager den anden på kontoret. Dette problem giver en mulighed – for med mere fokus på værdikæden, opstår der et stort potentiale for at differentiere sig fra konkurrenterne.

Tankegangen er at jo længere dit produkt/ydelse kommer igennem værdikæden, jo mere værdi tilføres der. Du bliver i bedre stand til at identificere og vurdere de aktiviteter, der kan medvirke til at sikre din virksomhed de nødvendige konkurrencemæssige fordele.

Læs vores blog “Værdikæde – find virksomhedens kernekompetencer”.

Skal vi hjælpe dig med at implementere salgstips’ene?

Har du svært ved at overskue hvordan du skal gribe det an, så lad os hjælpe dig. Book en sparring med Anna, og giv dig selv det bedste salgsmæssige afsæt – og ro i maven.

Kontakt Anna direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores salgstips lærerige og interessante? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.

Boost dit salg

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked