Salgstips, der booster dig og dine resultater

Nedenfor får du gode råd og stærke salgstips, der hjælper dig indenfor områderne salg, motivation og strategi. Der er mere end 50 råd, så klik på det område der interesserer dig – eller snup en kop kaffe, start fra oven, og bliv lidt klogere. God fornøjelse.

Vælg her:

Salg – boost dit salg

Motivation – boost din motivation

Strategi – optimér din virksomhed

Gode råd der øger dit salg

1. Afsæt tid til salget

Går dagene med drift og eksisterende kunder? Afsæt tid til salgsarbejdet – også selvom du har kunder nok.

Salg spænder vidt – opsøgende salgsarbejde, kundepleje, muligheder for mersalg og en generel vurdering af hver kundes potentiale, og af din kundeportefølges styrke.

2. Kvalificér dine kunder

Alle kunder skal ikke behandles ens, til gengæld skal alle kunder føle sig betydningsfulde. Opdel dine kunder i eksempelvis A-, B- og C-kunder, og ha’ en plan for hvordan du følger op på og yder kundepleje til hver kategori. Automatisér kundeplejen. Det sikrer både at du bruger flest ressourcer på de vigtigste kunder, og du når ud til alle kunder (store som små).

Du kan f.eks. gøre til en regel at besøge de vigtigste kunder 4 gange årligt, mens småkunderne bliver ringet op i stedet for. Når du først kommunikerer med kunden, skal ALLE kunder føle sig prioriteret og vigtige.

Læs vores blog “Styrk relationen til dine kunder og spar tid!”.

3. Sæt mål for salgsarbejdet

Du opnår bedre resultater, når du sætter dig et mål.

Sæt dig mål for, hvad du vil bruge salgstiden på, og hvad du vil opnå. Dine mål skal være målbare. Brug evt. SMART-mål.

Kort sagt, ingen salgs- eller markedsføringsaktivitet uden et mål.

4. Få struktur på dine kundedata og -aftaler

Gem informationer om kunden, og få system i din opfølgning. Det gør en afgørende forskel for kunden, at du overholder dine aftaler, og ringer uopfordret et par gange om året, og kan huske hvad I talte om sidst. Husk dog at du skal overholde persondataforordningen.

Læs vores blog “Få større effekt af dit salgsarbejde – med et CRM system”

5. Skab værdi for din kunde

Skab værdi ved at forstå kundens behov og ønsket bag behovet.

Din kunde har behov for en ny kontorstol, men hvad ønsker han at opnå med kontorstolen – støtte til ryggen, komfort, status?

Du afdækker behovet gennem åbne spørgsmål (se salgstip nr. 14). Bliv ved med at spørge, indtil du forstår kundens ønske. Flere kunder er ikke afklaret med, hvad der skaber den reelle værdi for dem. Netop derfor er det vigtigt at forstå ønsket bag behovet.

Kan du ikke skabe tilstrækkelig værdi? Vær ærlig – henvis til den rette leverandør. Du mister omsætning på kort sigt, men du vinder stort på lang sigt.

Læs vores blog “Vind ordren – gennem spørgsmål”.

6. Bed om ordren

Du kender det sikkert – du har afgivet dit tilbud, du har fået positive tilkendegivelser af kunden, men du har ikke cementeret aftalen endnu. Bed om ordren – du kan bede om ordren på mange måder. Tag for givet, at ordren er i hus, og aftal næste skridt. Uanset hvad – BED OM ORDREN.

Læs vores blog “Vind ordren – ved at bede om den!”.

.

7. Vær ægte

Det motiverer, at være tro mod dig selv, og det smitter positivt af på dine kunder. Brug kun salgsværktøjer der giver dig en en god mavefornemmelse. Så fremstår du som troværdig, nede på jorden, og får gennemslagskraft.

Se vores ydelse “Autentisk salg”.

.

8. Følg op

Ressourcer på at skaffe kundeemner (fx markedsføring el. opsøgende salg), har resulteret i at kunden viser interesse. Efter en indledende snak har du sendt et tilbud eller du har netop afsluttet en levering til kunden. Uanset hvor i salgsprocessen du er, så følg op. Ellers kan alle de ressourcer du og virksomheden har investeret, nemt være spildt. Mail, eller endnu bedre, grib mobilen og ring.

For jer der er i tvivl om hvorfor I skal følge op på en leveret ordre; Det viser interesse, tager eventuelle problemer i opløbet, og skaber kundeloyalitet. Og så sår du frøet til det næste salg.

Bonusinfo.: Under 20% af alle sælgere følger op mere end 2 gange, så du vinder ordrer når du er vedholdende..

9. Oversæt produktegenskaber til udbytte

Produktets egenskaber interesser ikke – men det gør det udbytte kunden får, ved at købe produktet.
Oversæt dit produkts egenskaber til udbytte for kunden. Brug EFU-modellen: produktEgenskab -> Fordel for kunden -> kundens Udbytte.

Start så med udbyttet når du kommunikerer med kunden, både i tale og på skrift: kundens Udbytte, Fordel for kunden, produktEgenskab.

Læs bloggen “EFU modellen – Fasthold kundens interesse”.

10. Lav et serviceopkald

Følg op med et specifikt serviceopkald. Ring til kunden og spørg, om han er tilfreds. Er han utilfreds, har du muligheden for at rette op eller få afsluttet sagen ordentligt. HUSK, at en utilfreds kunde ofte skal af med sin frustration – og det skal jo helst være til dig og ikke til andre!

11. Salg tager tid

Jo større forskel dit produkt gør for kunden, jo længere tid tager indsalget.

Forstå din kundes købsproces, og vær skarp på at tilpasse dit budskab undervejs. Er kunden ved at undersøge mulige leverandører, er det ikke rette tidspunkt at forsøge at lukke salget.

Aftal et ny kontakttidspunkt hver gang du taler med din kunde, og tag gerne et uforpligtende møde. Du forkorter processen ved at minde din kunde om den værdi dit produkt skaber hver gang du taler med kunden.

HUSK, at de ressourcer du bruger på at sælge produktet skal matche indtjeningen. Og følg altid op.

12. Gensalg

Det er ALTID nemmere at få en ny ordre hos en kunde, der kender dig. Så ring og spørg, om det er ved at være tid til at mødes om et nyt forløb. Ha’ som mål at lave gensalg til de kunder, som du kender.

13. Fra anmassende til værdiskabende

Dit produkt eller ydelse skaber merværdi for kunden. Så frygt ikke at være for anmassende, når du henvender dig til en kunde. Hold i stedet fokus på, at du har et tilbud om værdiforøgelse.

Og start så samtalen med udbyttet. Se salgstip 4, eller læs hvordan i bloggen her.

14. Spørg din kunde om en ny kunde

Har du behandlet din kunde godt, solgt en god løsning, fulgt op og overholdt jeres aftaler, så kan du roligt kontakte kunden for at bede om et lead på en ny kunde.

15. At få et NEJ

Tag det ikke personligt, når du får et nej eller 5. Ha’ en plan B, så du får det næstbedste ud af dine opringninger. Det kan være tilladelse til at sende en mail, et ok til at du ringer i næste uge (helst på et aftalt tidspunkt) eller et navn på en anden i virksomheden, som du kan kontakte.

Og husk at et nej også bare kan være en indvending.

Læs vores blog “Vind ordren – ved at bede om den”

16. Vær ven med din kunde – på en professionel måde

Tip gerne din kunde om løsninger på andre problemer/udfordringer, som din kunde står med. I lærer jo hinanden godt at kende, så du kan ligeså godt blive en god sparringspartner og hjælpe din kunde med mere eller fx sætte kunden i kontakt med andre, der også kan hjælpe. Det er både professionelt og skaber endnu større tillid til dig, din virksomhed og dit produkt.

17. Grib telefonen

Det opsøgende telefonopkald afskrækker mange! Men det er stadig den mest effektive måde at skabe kontakt på – uanset om det er mødebooking eller et lead du skal følge op på.

Vigtigst er, at have dit budskab 100% på plads. Husk at starte med kundens udbytte. Stil relevante hv- spørgsmål, det skaber tillid. Og vær dig selv – ingen gør det bedre end dig!

Skal du ringe ud for at booke møde, er et ringemanuskript ofte en støtte.

Læs vores blog “5 trin til telefonsalget”.

18. Et stærkt alternativ til telefonsalget

Sørg for at du bliver henvist af tidligere kunder.

En af de stærkeste måder, til at få salget hjem, er ved henvisninger. Kunden er mere tryg ved at kontakte en, de har fået henvist. Denne udvikling ses i dag især på LinkedIn, hvor den potentielle kunde efterspørger en ydelse, og herefter kommenteres der med henvisninger til diverse personer/virksomheder, som kan levere ydelsen.

Sælgere har 4,2 gange større sandsynlighed for at få en aftale i hus, hvis de allerede har en personlig forbindelse med køberen.

19. Sælg dig selv og dine ydelser/produkter i gennem netværk

Find en afslappet form og fortæl med glæde om de opgaver du HJÆLPER andre med at løse. Lad folk mærke din begejstring! De skal nok henvende sig med kundeemner eller sende nye kunder din vej på et eller andet tidspunkt. Eller også kan du jo ringe til dem.

Læs vores blog “Netværk, netværk, netværk”..

20. Forbered dig inden kundebesøg

Lær din kunde at kende inden besøget. Sæt tid af til at finde information om nye projekter eller lignende som kunden står foran. Det viser interesse og troværdighed.

Læs vores blog “Kend din kunde”.

21. Stil åbne spørgsmål

De skal starte med hv – hvordan, hvad, hvem, hvor og hvorfor. Vær forsigtig i dit tonefald når du bruger hvorfor, det kan let komme til at lyde negativt eller skeptisk. Lad kunden fortælle om sin virksomhed, sit behov, og sine tanker. Jo mere du ved om virksomheden jo nemmere kan du løse deres problemstilling. Spørg ind til værdien af en mulig løsning. Vær anerkendende når en kunde fortæller.

22. Bekræft din aftale

Send ALTID en mødebekræftelse med en agenda OG en tidsangivelse for mødet. Send den pr. mail.

23. Lad din kunde sælge dit produkt

Fortæl potentielle kunder, hvordan du skaber værdi for dem. Er du i tvivl om, hvordan du får sat de helt rigtige ord på? Spørg dine eksisterende kunder, og lad dem formulere den værdi du har skabt for dem.

24. Salg gennem SEO

Du behøves ikke altid bruge avanceret teknologi til at finde de rette SEO ord. Er du i tvivl om hvilke ord og sætninger dine kunder bruger, når de skal finde dit produkt? Spørg dem. Helt enkelt, men super effektivt!

25. Sig undskyld

Vi er helt generelt mere villige til at tilgive, hvis vi får en undskyldning, end hvis vi får en kompensation. Overrasket? Undersøgelser viser, at 45% trækker deres negative vurdering af virksomheden tilbage, hvis de får en undskyldning, mod kun 23% der får en kompensation. Det skal selvfølgelig følges op ved at løse det problem der måtte være.

26. Vend en utilfreds kunde til en loyal kunde

Gør klager konstruktive og få loyale kunder. Registrer og analyser alle klager. Hvad gik der galt? Hvad skal der ændres, eller videreudvikles?

Der skal noget ekstraordinært til, for at fastholde opmærksomheden. En excellent oplevelse – eller en dårlig oplevelse. Netop derfor rummer en dårlig oplevelse potentialet til at blive en ekstraordinær oplevelse. Og det kan du udnytte! Vend den negative oplevelse til en positiv oplevelse, og du vil blive husket.

Læs vores blog “Gør kundeklager til en god forretning”.

27. Tavshed er guld

Det kan ikke siges nok – Lyt, og koncentrer dig om det din kunde siger, og ikke om hvad du vil sige lige om lidt. Det skaber tillid, og øger sansynligheden for at du forstår din kundes behov, og ønsket bag behovet.

Modstå fristelsen til at lade dig gribe af samtalen, og begynde at deltage aktivt. Notér vigtige pointer på papir, og brug dem aktivt senere i samtalen.

Og – når du har præsenteret dit tilbud, din pris, din plan, din tidsplan osv., så ti stille! Ha’ is i maven, og vent med at sige mere indtil kunden begynder at tale. At tale sig ud af en ordre er en fejl mange sælgere har begået, så pas på.

28. Vent med den endelige løsning

UNDGÅ at præsentere løsningen for tidligt i salgsforløbet. Lad kunden fortælle, spørg ind til kundens udfordringer og stil relevante spørgsmål undervejs, der naturligvis leder jer på vej til den løsning, som du gerne vil sælge.

.

29. Råb højere end konkurrenterne

Kan du præsentere din virksomhed vedkommende og interessant, er du godt på vej til at blive hørt. Men hvordan?

Vi har alle en historie, vi kan fortælle. Historien om hvorfor vi/grundlæggeren startede virksomheden, om hvad der driver os, om hvordan vores produkt gør en forskel, historien om vores engagerede medarbejdere der vil gå meget langt for den gode kundeoplevelse og historien om glade kunder. Brug din virksomheds gode historier aktivt i din markedsføring.

Kom igang med at skrive din virksomheds historie, ved at bruge Simon Sineks værktøj “Start with WHY”. Læs mere om “Start with why” her.

30. Tag referat

Aftal med kunden at du tager referat under mødet. Send hurtigst muligt – senest 2 dage efter mødet – referatet (det må gerne være i stikordsform) til kunden. Vær kort og præcis og tydeliggør hvem der gør hvad – hvornår. Bed kunden om at bekræfte referatet og så har I en handlingsplan, der skal lede dig til en ordre.

31. Husk dine visitkort

Dine visitkort er vigtige! De skal være udstråle kvalitet! Der skal være flot grafik og billede på. Alle relevante informationer som mail, telefon, www og sociale medier skal være på visitkortene. Husk ALTID at dele dem ud.

32. Behold initiativet

Aftal altid næste kontakt, inden du siger farvel til kunden. Sørg for, at det er dig der tager kontakt – så ved du nemlig, at det sker!

33. Sæt SMART mål – vejen til gode mål

SMART er et super enkelt redskab sammensat ud fra, at målet skal være S-pecifikt, M-ålbart, A-ttraktivt, R-ealistisk og T-idsafgrænset. Disse 5 krav sikrer effektive mål, som der er større sandsynlighed for, at du når. Overvej dem alle når du sætter dit næste mål!

Få en uddybning af de 5 krav i vores blog “SMART mål – vejen til gode mål”.

.

34. Behandl en indvending rigtigt

Det første du skal er at undersøge indvendingen. I stedet for at tage indvendingen som et nej, skal du forblive åben og nysgerrig.
Brug anerkend – flyt fokus modellen.
Anerkend kundens indvending. Det er vigtigt, at du anerkender, og ikke modsiger/diskuterer. Er indvendingen om prisen, anerkend kundens bekymring “selvfølgelig skal du have fokus på prisen”.
Flyt fokus – kundens fokus skal væk fra indvendingen, og over på den værdi din løsning skaber. Du SKAL vide hvilken værdi løsningen har for kunden. Find ud af det ved at gøre dig umage i undersøgelsesfasen inden salgsmødet.

Få en uddybning af indvendingsbehandlinger i bloggen “Indvendingsbehandling”.

35. Brug kræfterne på de rigtige

I de fleste virksomheder er visse kundesegmenter mere værdifulde for virksomheden end andre. Det kan der være mange gode grunde til. I den sidste ende handler det om indtjening og fremtidsikring.

Lav det nødvendige strategiarbejde, der gør det tydeligt hvad jeres kernekompetencer er, og hvilke kundesegmenter der skaber størst værdi.

Læs mere om kernekompetencer her.

Boost din motivation

1. Vend din begrænsning til din styrke

De fleste af os kender det desværre alt for godt – vi har fokus på det vi ikke kan, fremfor det vi kan. Et eksempel “jeg kan ikke finde ud af matematik”.

Vend fokus. Fortæl i stedet om det du kan. Eksempler “ jeg er god til sprog”, “jeg er god til at finde en løsning”, “jeg er lærenem”.

Den positive vinkel gør dig mere attraktiv i andres øjne. Og vigtigst – den øger din selvtillid.

Vi både bliver, og udstråler, nemlig hvad vi tænker. Fortæller vi os selv, at vi nok skal løse matematikopgaven, så finder vi en løsning. Det vi ikke selv umiddelbart kan løse, kan vi bede om hjælp til, og få den samme dejlige succesoplevelse.

2. Brug din motivation aktivt

Motivation hjælper dig til at yde mere, og trives bedre, ved at være bevidst om det der motiverer dig.

Motivation er altid følelsesbaseret. Er du motiveret af at tjene penge, skal du undersøge hvilke følelser der ligger bag – anerkendelse, at vinde, undgå at blive opfattet som “en taber” osv.

Skeln mellem indre- (der kommer indefra dig selv) og ydre- (der kommer udefra) motivation. Den indre motivation er langt den stærkeste.

Spørg dig selv hvad der motiverer dig. Er det svært at finde ind til din indre motivation, så bed om hjælp fra én du stoler på, eller fra SalesBoost.

Læs bloggen “Kend din motivation og opnå mere”.

3. Motivér dit team optimalt

Det er nødvendigt, at du kender dine medarbejdere, så du kan motivere dem optimalt.

Der findes ikke en entydig måde at motivere på, da vi alle opfatter verden forskelligt, og motiveres forskelligt. Nogle bliver motiveret af penge og konkurrence, mens andre motiveres af at lave noget meningsfyldt.

Konklusionen er derfor, at du skal kende dine medarbejdere, så du kan opfylde deres indre og ydre motivation, og få en stærkere organisation.

Læs vores blog “Hvordan motiverer jeg mine medarbejdere?”

4. Lav en 3-over-og-3-under liste

Det sikrer overblik og ro i maven.

Start med at prioritere dine opgaver, når du planlægger din dag.

Skriv de 3-5 vigtigste opgaver ned.

Disse opgaver SKAL løses.

Sæt en streg under opgaverne. Skriv nu dine øvrige opgaver – i prioriteret rækkefølge – under stregen. Disse opgaver KAN løses.

Når du alle dine SKAL LØSES opgaver tidligere end forventet, hiver du den øverste KAN LØSES opgave op over stregen, og går igang med den.

VIGTIGT! Kommer der en uopsættelig opgave ind i løbet af dagen, må du prioritere, og flytte en af dine andre SKAL LØSES opgaver under stregen.

5. Tag styringen over dine mails

Det giver forbavsende meget ekstra arbejdstid.

Mails forstyrrer. Især når vi koncentrerer os. Sidder du koncentreret, og bliver forstyrret, tager det mellem 30 sekunder og 5 minutter at genfinde koncentration, alt efter opgavens kompleksitet. Får du mange forstyrrende mails i løbet af en dag, bliver det til rigtig mange ineffektive minutter. Samtidig forøger forstyrrelser vores stressniveau.

Slå mail pop-up fra på din pc, og læs kun mails 2-4 gange pr. dag.

6. Få småopgaver fra hånden med det samme

Det sparer dig for mange minutter, og giver ro i den øverste etage.

Når du er blevet forstyrret, så få opgaver, der tager under 2 minutter, fra hånden med samme. Det kan være et simpelt svar, en hurtig forespørgsel eller en opgaver der skal sendes videre. Så forstyrrer opgaven kun én gang.

7. Saml opgaver der ligner hinanden

Det sparer tid og mentale kræfter.

Løs opgaver der ligner hinanden samlet. Eksempelvis telefonopkald. Saml dine opkald til kunder, og tag dem alle på én gang. Du sparer tid, fordi du kun skal ind i netop den mentale tilstand én gang. Og så hjælper et vist antal gentagelser af samme type opgave dig til at komme “i flow”. Du føler dig bedre tilpas med opgaven, føler du har bedre styr på opgaven, og får opgaven hurtigere/mere effektivt fra hånden.

8. Skal du koncentrere dig? Del din tid op i bidder

Få maksimal effekt af din hjerne, og spar tid.

Lad forskning hjælpe dig til at bruge din tid mest effektivt. Forskning viser nemlig, at de fleste af os kan koncentrere os mellem 20-30 minutter ad gangen, herefter begynder vi at miste fokus. Vi kan sammenligne vores koncentrationsevne med en muskel; den bliver træt af at blive brugt, men heldigvis kan den trænes op til at kunne yde i længere tid ad gangen.

Vi ved også, at vi mister værdifuld tid – og øger vores stressniveau, hver gang vi ufrivilligt bliver revet ud af vores koncentration.

Løsningen er at planlægge ud fra vores viden. Har du en opgaven der kræver 2 timers koncentration – del den op i 4 bidder. Arbejd koncentreret i 20-30 minutter, hold en pause på 5 minutter, og gentag til opgaven er løst. Du vil blive forbavset over hvor hurtigt du får løst opgaven! Ved opgaver der kræver længere tids koncentration, skal hver tredie pause være en længere pause – 15-20 minutter.

9. Giv dig selv et selvtillidsboost

Svigter selvtilliden på vej ind til salgsmødet? Gør noget ved det med dette effektive råd.

Rådet virker fordi vi bliver hvad vi tænker. Vi kan manipulere vores hjerne både med vores tanker og med vores positur.

Et eksempel – Tænk tilbage på en situation hvor du havde en succesoplevelse – det kan være at du vandt en konkurrence, eller det kan være at du fik vendt en vanskelig situation til en god oplevelse. Kort sagt, tænk tilbage på en situation hvor du havde/har god selvtillid. Mærk følelsen og hold hovedet højt. Giv dig god tid – mindst 3 minutter – og lad følelsen fylde dig. Mærk din genvundne selvtillid, og udnyt den i den aktuelle situation.

10. Bed om hjælp

Det sparer tid, og gør din kollega glad!

Har du ikke kompetencerne til at løse opgaven, eller er du gået i stå? Bed om hjælp! Hjælpen kan være alt fra et godt råd, til et kursus. Det lyder banalt, men faktisk er de bedste råd tit helt enkle.

Husk, vi vil gerne hjælpe.

11. Motivation gennem arbejdsmiljø

Daglige faktorer, som atmosfæren omkring dig, har stor betydning for motivationen. Hvis du beskæftiger dig i en inspirerende atmosfære hver dag og mærker, at det er på rutinebasis, så fæstner det sig i dig og i virksomheden. Det bliver en del af den måde, vi tænker på.

Dette gælder for alt, der er på rutinebasis. Derfor er det vigtigt at holde et vist kvalitetsniveau. Det motiverer og skaber bedre resultater!

12. Spred motivation

Vær positiv! Hvis du holder den positive tankegang, så er du med til skabe det inspirerende arbejdsmiljø. Men positiv tankegang er ikke nok i sig selv. Vis at du arbejder hårdt, engagerer dig og er i kontrol, så vil du uden tvivl inspirere andre og sprede motivation i virksomheden.

Optimér din virksomhed

strategi

1. Eliminér flaskehalse

Få beskrevet salgsflowet gennem virksomheden og fra kundehenvendelse til ordre, og få afdækket flaskehalse og forbedringsområder. Der er oftest store gevinster at hente ved små justeringer.

2. Arbejd smartere

“Gør du som du plejer, får du det resultat som du plejer”. Mange virksomheder opnår en mærkbar gevinst ved at ændre arbejdsgangen, salgsmål, eller noget tredje. Vel at mærke uden at tilføre andre ressourcer end viljen til at gøre noget anderledes.

3. Mål

Sæt mål og delmål. Det giver både motivation og fokus, holder gejsten oppe i modgangstider og – ikke mindst – skaber målbart bedre resultater.

Læs vores blog “Sæt dig mål”.

4. Kommunikation

Tal med dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Fortæl hvad der sker i virksomheden, fortæl dem at du sætter pris på dem, og vis din entusiasme.

Læs vores blog “Skab loyalitet gennem kommunikation”.

5. Vær medmenneskelig

Interessér dig for medarbejderne omkring dig. Det giver tryghed og arbejdsglæde, og arbejdsglæde øger motivationen.

6. Vær rosende og fejr succeser

Tøv ikke med at rose. Selv små succeser skal ikke forbigås, men roses. Ros både samarbejdspartnere, medarbejdere og kunder – det skaber troværdighed, motivation og loyalitet.

7. Vend fejl til læring

Alle laver fejl, så du kan ligeså godt lade vær med at forsøge at undgå dem. Brug fejlene konstruktivt. Sæt dig det mål i virksomheden, at ingen tøver med at fortælle om sine fejl. Det giver tryghed, øger motivationen – og mindsker sandsynligheden for at fejlen sker igen.

.

8. Du skal løbe hurtigt for at stå stille

– Husk fokus på efteruddannelse

Vækst, innovation og konkurrenceevne er ikke noget man får foræret – det er medarbejdernes kompetencer og viden, der sikrer overlevelse og succes. I et marked der konstant udvikler sig og forandres, er det nødvendigt, at du og dine medarbejdere følger med – I skal løbe hurtigt for bare at bevare jeres markedsposition,

Det kræver at medarbejdernes kompetencer videreudvikles, og at der tilføres nye kompetencer. Dygtige og stabile medarbejdere skal fastholdes i virksomheden, og det kræver løbende videreuddannelse, så medarbejderen vokser og motivation stiger.

Vækst, innovation og konkurrenceevne sker ikke af sig selv – det er medarbejdernes kunnen og viden, der er nøglen til succes.

Læs vores blog “Løb hurtigere for at stå stille”.

9. Stærk value proposition = levedygtig virksomhed

Kan du formulere en stærk value proposition, er din virksomhed bedre gearet til succes.  Du skal være stærk på hvilken værdi du skaber, for hvilken målgruppe, og på hvad der gør dig i stand til at skabe denne værdi. Og du skal kunne formulere det så andre forstår det – medarbejderne, kunderne og investorerne.

Ambitiøse start-ups og børsnoterede aktieselskaber er ofte stærke her – fordi de er tvunget til at være det – overfor banken, investorer og nye kunder.

Og andre virksomheder burde også være det. Desværre mister ejerledede virksomheder ofte fokus på deres value proposition – de har travlt med driften, og kunderne kommer jo alligevel! MEGA STOR FEJL! For vi lever i en forandringstid, hvor kundernes indsigt i markedet, og købsmønstre forandrer sig, og hvor ny-tænkende virksomheder står på spring for at overtage markedet.

Læs også vores blog “Value Proposition – et udtryk du SKAL kende”.

10. Kunder tænker WIIFM (what’s in it for me)

Kunder interesserer sig i virkeligheden ikke for din virksomhed. De interesserer sig for den værdi som din virksomhed kan skabe for dem.

Så – når du markedsfører virksomheden, er det ret smart at fortælle kunden om denne værdiforøgelse, fremfor produktet eller selve virksomheden.

.

11. Styrk din markedsføring med value proposition

Hvad er dine Unique Selling Points? Formuler hvordan de skaber værdi for målgruppen. Brug det i din markedsføring.

Brug den aktivt, ved at bryde den ned og bruge delelementerne, når du skal markedsføre dine produkter/ydelser.

Eks. Lav en persona, ud fra din målgruppe, som du taler til i din markedsføring.

Eks. USP: omfattende kundeservice

Værdi: kortere nedetid; mindre spildtid; flere effektive arbejdstimer.

Læs vores blog om value proposition her “Value Proposition – et udtryk du SKAL kende”.

12. Kunder vil helst gøre ingenting

Du har et godt værditilbud, men kunderne står ikke i kø. Hvorfor?

Vi mennesker er (desværre) sådan indrettet, at vi helst vil gøre som vi plejer. Så dit værditilbud skal være så godt, og så tydeligt, at vi er villige til at investere i det “besvær” der følger med at skifte eller prøve noget nyt.

Så tænk i nemhed for kunden – både med at komme i kontakt med dig, med at skifte til dit produkt, og med at anvende det.

13. Hold fokus på værdikæden

Det sker desværre ofte at forståelsen og brugen af virksomhedens værdikæde forsvinder mere og mere, i takt med at den ene dag tager den anden på kontoret. Dette problem giver en mulighed – for med mere fokus på værdikæden, opstår der et stort potentiale for at differentiere sig fra konkurrenterne.

Tankegangen er, at jo længere dit produkt/ydelse kommer igennem værdikæden, jo mere værdi tilføres der. Du bliver i bedre stand til at identificere og vurdere de aktiviteter, der kan medvirke til at sikre din virksomhed de nødvendige konkurrencemæssige fordele.

Læs vores blog “Værdikæde – find virksomhedens kernekompetencer”.

14. Hemmeligheden bag et godt salgsteam

Det er ikke altid let at få teamwork til at fungere, da teams i dag er mere forskelligartede, digitale og dynamiske end nogensinde før. Det gør teamsamarbejdet særligt udfordrende. Følg disse betingelser når du sammensætter dit næste team: Overbevisende retning, en stærk struktur, den rette støtte, fælles mindset.

Få uddybet betingelserne i vores blog “Hemmeligheden bag et godt salgsteam”.

15. Kan humor og følelser være en strategi?

Undersøgelser viser, at humor er en vigtig del af strategiudvikling. De fleste forbinder strategi præsentationer og generel strategikommunikation for meget formelt og koncentreret. Men når humor bruges rigtigt, så er det et MEGET stærkt redskab. Brugen af humor kan italesætte eller tage brodden af interne problemer og dermed skabe muligheder. Ligeledes kan brugen af følelser, for at understrege vigtigheden af en udfordring, være en øjenåbner og skabe den motivation der skal til for at løse det strategiske problem.

Gem derfor ikke altid dine følelser væk! De kan give energi til din omverden.

16. Hvem ansætter du?

Mange cases viser, at høj arbejdsglæde er lig med god bundlinje. Dette er en strategi, man bør tage med, når der skal ansættes medarbejdere. Den vigtigste pointe her er, at det er nemmere at lære glade mennesker en kompetence end at lære mennesker med høj kompetence at være glade. Glade medarbejdere folder sig mest muligt ud, er mest motiverede, engagerede, initiativrige og de tænker anderledes.

Southwest Airlines er et godt eksempel. De har succes med kun at ansætte glade medarbejdere: “Det er vigtigt, at de tager jobbet alvorligt, men ikke dem selv alvorligt“.

17. Innovation i arbejdsgangene

Sakker din virksomhed bagud i forhold til konkurrenterne? Det kan være fordi I har langsommere og mere besværlige arbejdsgange. Innovation kan sikre, at i kommer på niveau med, eller måske over, konkurrenternes arbejdsgange. En god måde at starte en innovativ proces er ved at spørge dem som har fingrene i mulden, nemlig dine medarbejdere.

18. Tænk innovation

Udfordringer som kræver innovative processer kan være ineffektive arbejdsgange, en økonomisk krise, nye teknologier på markedet, ny lovgivning eller noget helt andet.

Kan du få en innovativ tankegang, og innovative processer, indarbejdet i virksomheden, kan virksomheden reagere langt hurtigere og mere effektivt på de udfordringer, der uvægerligt dukker op. Innovation som en del af virksomhedens hverdag, styrker virksomheden.

19. Modstand mod forandring

Lad medarbejderne slå håret ud..

Vejen til en innovativ hverdag kræver at medarbejderne får nye idéer og eksperimenterer. Ledelsen skal skabe de rette rammer, hvor der en både højt til loftet og trygge rammer. Medarbejderne er derfor med til at skabe forandringer. Det giver bedre forståelse for at innovativ udvikling er en nødvendighed.

Det er lettere sagt end gjort i et arbejdsmiljø, hvor effektivitet ofte er målet. Men effektivitet tager udgangspunkt i gårsdagens verdensbillede, og i en verden som bare flytter sig hurtigere og hurtigere, er det ikke nok. Der skal skabes rum til kreativitet – også selvom alle idéer ikke ender med at skabe værdi.

20. Diversitet i bestyrelsen

En mangfoldig bestyrelse giver et bedre afsæt for at styrke innovationskraften og konkurrenceevnen i virksomheden. Det er ikke altid nemt at dyrke forskellighederne i stedet for lighederne, men det bør være en bevidst strategi. Det er netop sammensætning af forskellighederne, der giver styrken.

Læs mere i vores bestyrelsesblog “Din første bestyrelse”.

21. Omstillingsparathed – agil tilgang

Støder du ofte på projekter eller lignende hvor kompleksiteten er så høj at det er en umulighed at gennemskue løsningen på forhånd? Så tag den agile tilgang i brug. Denne tilgang kan overordnet siges at være arbejde/udvikling i iterationer. Grundidéen er, at verden er dynamisk og man løbende bliver klogere.

Læs mere i vores blog “Hvad er den agile tilgang?”.

22. Ha’ styr på kunderejsen

Kunderejsen bliver mere og mere kompliceret. Hvis du kan danne dig et overblik over hvordan kundens vej til købet er, og hvordan du påvirker ham/hende bedst, både før, under, og ikke mindst efter købet, har du en stor fordel. Lav en kunderejse for hver af dine målgrupper, og sæt dine kontaktpunkter ind i modellen – uendelighedstegnet. Det vil give dig bedre overblik, og et struktureret grundlag som du kan arbejde videre med. Du sikrer dig, at alle købets faser får opmærksomhed.

Læs mere i vores blog “Kunderejsen – hvad skal jeg bruge den til?”.

23. 5 korte til en strategi der lever

  • Sæt tid af til strategiarbejdet
  • Lav en enkel og jordnær strategi som alle i virksomheden forstår
  • Husk at føre målene i strategien tilbage til i dag, ved at lave enkle og realistiske delmål frem mod målet
  • Involvér medarbejderne i planlægningen af såvel delmål som de aktiviteter der skal til for at nå hvert delmål
  • Se strategien efter i sømmene, og justér den 1-2 gange om året

24. Kom i gang med FNs verdensmål (bæredygtighed)

Mange virksomheder ser CSR, og i særdeleshed FN’s 17 verdensmål, som noget uhåndgribeligt og kompliceret. Det er vigtigt at CSR ikke er noget man gør engang imellem, men er integreret i hele virksomhedens tankegang. Hele organisationen skal bakke op om det. En god måde til at sikre en integreret tankegang er ved at tage udgangspunkt i din virksomheds værdikæde. 

Få et godt eksempel på hvordan du bruger værdikæden til at strukturere de bæredygtige tiltag i vores blog: “Kom igang med FNs verdensmål i din SMV”

24. Lav-praktiske råd til at tage de første skridt mod mere bæredygtighed

Alle initiativer er med til at ændre tankegangen i virksomheden. Intet er for småt. Det er det første lille skridt der baner vejen for større forandringer og tilpasninger. Det handler om at følge med miljøet omkring din virksomhed.

Start med lav-praktiske elementer som at sortere affald, bruge bio-nedbrydelige affaldsposer, print på begge sider, drop plastikkrus, postevand i stedet for kilde, indkøb miljøvenligt, tænk genbrug, stop overforbrug og prioritér bæredygtige samarbejdspartnere.

Sæt lavpraktiske elementer som disse i gang, OG sørg for at kommunikere det velovervejet, så hele organisationen støtter op om det.

Læs flere lav-praktiske råd her: “6 skridt mod større bæredygtighed”

25. Sæt mål for de lav-praktiske bæredygtigheds initiativer

Få din organisation med på vognen ved at gøre hver indsats målbar, og samtidig gøre resultatet offentligt. Vi bliver motiveret af at føle, at vi gør en indsats.

Mål hvor mange flasker I sparer ved at droppe kildevandsflaske, og sæt resultatet i en kontekst.
Eksempel: vi har sparet 1.000 flasker de sidste 3 mdr., det betyder, at vi har sparet 35.000 liter vand (der skal 7 liter vand til at producere 1 liter flaskevand).

Læs flere lav-praktiske råd her: “6 skridt mod større bæredygtighed”

26. Lav en bæredygtighedsstrategi

Når virksomheden er godt i gang med de bæredygtige indsatser, og I har gjort jer de første erfaringer – forhåbentlig er bæredygtigheds-snebolden allerede begyndt at rulle. Så er det tid til at tage næste skridt, og lave en egentlig bæredygtighedsstrategi. Vi har opsat en række spørgsmål, som du kan bruge til at udvikle din bæredygtighedsstrategi. Brug spørgsmålene og sæt et ambitiøst 3-års mål, uden på forhånd at have alle svarene på hvordan I kommer derhen. Beslut jer for at I VIL nå det langsigtede mål, og at I SKAL finde vejen derhen.

Læs spørgsmålene her: “6 skridt mod større bæredygtighed”

27. Det første skridt mod en mere digital virksomhed

Skab et godt overblik over din virksomhed og dens processer. Her er Porters værdikæde analyse model et godt værktøj.
Når du har fået overblik over virksomhedens processer, kan du, som det næste skridt, bruge modellen til at danne dig et overblik over hvor processerne kan digitaliseres, eller digitaliseres yderligere. Det kan eksempelvis være at lagerstyring kræver mange ressourcer, eller at serviceafdelingen trænger til bedre overblik og struktur. 

28. 4 gode spørgsmål at stille dig selv, når du skal prioritere digitale løsninger

  • hvilke tiltag kan spare virksomheden for flest ressourcer – tid og penge?
  • hvilke tiltag forbedrer kundens oplevelse af virksomheden?
  • hvilke processer/rutiner vil du helst slippe for?
  • hvilke tiltag er de nemmeste at implementere?

Skal vi hjælpe dig med at implementere salgstips’ene?

Har du svært ved at overskue hvordan du skal gribe det an, så lad os hjælpe dig. Book en sparring med Anna, og giv dig selv det bedste salgsmæssige afsæt – og ro i maven.

Kontakt Anna direkte på 41415049. Du kan også udfylde den nedenstående kontaktformular, så tager vi en uforpligtende snak.

Er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS eller finder du vores salgstips lærerige og interessante? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.

    Navn*

    Evt. virksomheds navn

    E-mail*

    Tlf. nummer*

    Vælg forløb (efterlad tom, hvis du ikke henvender dig for et specifikt forløb)

    Din besked