saet maal

Boost dine resultater – med mål

Du når bedre resultater når du sætter dig et mål. Det er et faktum, der bygger på talrige undersøgelser. Mål giver fokus og øger motivationen.

Fra mål til bundlinie

Eksempel 1

Jeg har et mål om at komme i bedre form. Et fint ønske, men ikke ret konkret. Det er straks mere konkret at sige, at jeg vil i bedre form ved at løbetræne. Og helt konkret bliver det når jeg beslutter at jeg vil kunne løbe en halvmarathon om 6 mdr.

Nu er mit mål konkretiseret, men er en stor, uoverskuelig mundfuld der synes meget langt væk.

Hvordan får jeg gjort mit mål mere spiseligt?

Gennem delmål. Delmål bryder et ambitiøst mål op i mindre, overskuelige bidder. I mit løbeprojekt er delmålene at melde mig ind i en løbeklub, løbe 12 km om 2 mdr., løbe 15 km om 4 mdr. og løbe 18 km om 5 mdr. Løbeklubben hjælper mig med at bryde mine delmål yderligere ned, og lægge en konkret plan for mit løb.

Nu er jeg godt på vej til at komme i (meget) bedre form, og jeg får en sejr, som jeg kan glæde mig over, hver gang jeg når et delmål.

Eksempel 2

Jeg har et mål om at kunne udbetale en anstændig løn til mig selv. Et rigtig godt og vigtigt mål, men meget lidt konkret.

Først konkretiserer jeg målet. Jeg vil udbetale kr. 35.000,- til mig selv pr. måned, startende i januar 2017.

Dernæst laver jeg delmål. For at kunne udbetale kr. 35.000,- i løn, skal jeg kende virksomhedens udgifter og indtægter. Hvor meget skal indtjeningen øges for, at jeg kan få min ønskede løn? Hvordan vil jeg nå denne indtjening – vil jeg skære ned i mine udgifter, vil jeg omsætte for mere eller vil jeg begge dele? At få overblik over økonomien er mit første delmål.

Jeg vil øge min omsætning. Jeg skal øge min omsætning med kr. 50.000,- i 2016. Jeg bryder min budgetterede omsætning for 2016 ned pr. måned. Hermed har jeg mine omsætningsdelmål.

Nu bliver jeg handlingsorienteret, og laver en plan – en plan for hvordan jeg får generet den nødvendige omsætning. Hvilket produkt, hvilken målgruppe, hvilke markedsføringskanaler?

Min plan resulterer i et antal handlinger. Jeg skal eksempelvis afholde 2 Vækstgrupper i løbet af efteråret 2016. Jeg bryder denne handling, der også er et delmål, ned i de aktiviteter der skal til for at nå delmålet. Jeg skal lave aftaler med erhvervsråd og Væksthus Midtjylland, jeg skal skaffe deltagerne, jeg skal lave undervisningsmateriale, o.s.v., o.s.v. Alle aktiviteter SKAL i kalenderen, så jeg har overblik over min tid.

4 trin fra mål til bundlinie

Øg dine chancer for succes betragteligt ved at følge disse 4 trin

Trin 1: Sæt dig et mål

Sæt dig mål for alle dine vigtige beslutninger – lige fra omsætningsmål til mål for at komme i bedre form.

Trin 2: Konkretisér målet

Du kan med fordel bruge SMART modellen til at teste om dit mål “holder hele vejen i mål”. SMART modellen udfordrer dig på om dit mål er
– Specifikt
– Målbart
– Ambitiøst og realistisk
– Relevant
– Tidsbestemt.

Trin 3: Lav delmål

Delmålene skal være dine steppesten på vej mod målet.

Hold fokus på delmålet, fremfor på målet. Det gør vejen til målet lettere. Husk også at fejre dine successer undervejs – klap dig selv på skulderen hver gang du når et delmål.

Trin 4: Lav en handlingsplan

Omsæt dine delmål til handlinger. Hvilke handlinger skal der til for at nå hvert enkelt delmål? Hver handling brydes ned, og omsættes til aktiviteter der sættes i kalenderen.

Vær realistisk med din tid, og prioritér din tid. Du er virksomhedens vigtigste ressource, så brug dig selv der hvor du skaber størst værdi.

Et godt tip er at evaluere dine tidligere aktiviteter for at finde frem til hvilke der har skabt værdi, og hvilke der har kostet flere ressourcer end de har skabt indtægter.

Din og virksomhedens succes starter med, at du sætter dig mål for hvad du vil nå. Go for it!

Skal vi hjælpe dig?

Kan du bruge hjælp til at få styr på, hvordan du sætter de rigtige mål, som booster dine resultater? så brug kontaktformularen herunder og tag en uforpligtende snak med vores salgsrådgiver, Anna. Læs mere om Anna her.

Held og lykke med salget!

Finder du vores blogs lærerige og interessante eller er du tidligere kunde hos SalesBoost ApS? Anmeld os gerne på Google gennem dette link.

Boost dit salg

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *